My Blog List

Tuesday, November 20, 2012

PAPIER BIENNALE RIJSWIJK2012

 Tweejaarlijks verzorgt het Museum Rijswijk een overzicht van kunstenaars die kunst maken met papier. Financiën zullen de reden zijn dat de meeste werken uit Nederland komen. Papier is kwetsbaar, maar door de behandelingen die het moet ondergaan in de handen van de artiesten is het tegen een stootje bestand.
Georgia Gremouti (Griekenland) maakt mooie installaties waarin aan een wirwar van draden een soort reuzencocons in de ruimte hangen. Met een enkel lichtje in de vormen maakt ze het nog raadselachtiger. Al kan het zonlicht voldoende schaduw-licht effecten oproepen.

Frits Achten maakt van een soort papier-maché reusachtige uitvergrotingen van bonen, bessen, etc.



 Marleen van Wijngaarden maakt bontgekleurde abstracte doeken, waarover zij opengewerkte papieren vormen plakt. (hieronder een detail).




Sophie Arup(Engeland) werkt met geometrische vormen die zij in reeksen opbrengt en kleurt. Door de precisie van de berekening kan het platslaan, maar door het handwerk ontstaat er een spanning die de werken oplaadt.



Johnny Beerens maakt zijn eigen papier, daarin verwerkt hij zand, schelpen, etc. Met de geschepte vellen bouwt hij zijn landschappen, die bijna foto's lijken. Het gevaar van kitsch ligt soms op de loer, maar als het werk is geslaagd is het ook top.

Peter Bes creëert portretten met vellen tekenpapier. Hoe simpel de gedaantes ook zijn vormgegeven, ze hebben een eigen uitstraling.

Eric Gjerde(Frankrijk) past origami-technieken toe, maar gaat veel verder dan het vouwen van vogeltjes. Hij maakt vrijstaande vormen die (vooraf) met potlood bewerkt zijn.
 

 
Michael Hansmeyer (Zwitserland) is een van de pioniers in de architectuur wat betreft computer-
laser toepassingen. Hij programmeert een aantal formules en laat dan de computer rekenen en ontwerpen. Elk blad sluit aan bij het vorige. Hij stapelt de flinterdunne papieren tot zuilen die duizelingwekkend vormen hebben. (detail hieronder).


KATSUMI HAYAKAWA (JAPAN) BOUWT STEDEN VAN PAPIEREN RIBBEN. HIJ WIL DAARMEE REAGEREN OP ONZE HEDENDAAGSE VERSTEDELIJKING. DE GESTAPELDE WOONLAGEN MAKEN EEN ONLEEFBARE INDRUK. BOVENDIEN KUNNEN WE ER DOORHEEN KIJKEN EN ZIEN DE LEEGTE DIE VAAK HET STADSLEVEN BEHEERST.


Jacqueline Overberg heeft enorme uitvergrotingen gemaakt van de trekkers van bekende revolvers.
Het materiaal lijkt karton te zijn. De vormen roepen schoonheid op, ondanks hun dodelijke inhoud.
Anne van der Pals bewerkt portretfoto's die ze heeft gemaakt met een vlijmscherp mesje. Ze haalt delen van de foto's weg, de rafels hangen onderaan. Mooi en horror tegelijk.


Debra Weisberg(VS) maakt haar eigen papier en bewerkt da top alle mogelijk manieren, wat vreemde, bijna organische wandwerken oplevert.

Marlies Adriaansen bouwt installaties van in elkaar gedraaide kranten en tijdschriften. Het zijn imposante werken die vooral ruimte om zich heen vragen. De grondvormen zijn eenvoudig, maar daarbinnen varieert ze bijna oneindig.
Peter Collingridge(Engeland) geldt als profeet wat betreft digitale boeken. Hij reist de wereld over als gevierd spreker over dit onderwerp. In het Boekenmuseum Meermano is hij aanwezig met een stopmotionfilmpje waarin een mannetje geknipt uit bedrukt papier een wandeling maakt door een stad gemaakt van boeken.


Jerome Corgier (Frankrijk) werkt met de vorm van letters. Die bouwt hij laagje voor laagje op tot 3D-vormen.



Ebon Heath(VS) werkt met zinnen en woorden die hij met draden vormt tot prachtige installaties, waarna hij ze fotografeert.

De blikvanger bij het Meermanno is gemaakt door de Spaanse Alicia Martin. Met haar assisten heeft ze een waterval van 3000 boeken gecreëerd.
Ros Rixon (Engeland) begon in zijn studieboeken van de kunstacademie zinnen te knippen, maar zonder ze uit hun boekband te halen. (zie hieronder). Later is hij zinnen blijven knippen uit de wereldliteratuur en stopte deze in antieke vaasjes en flesjes of bouwde ze om tot kwetsbare installaties.
                                                          The Meaning of Art
                                                         The Meaning of Sculpture

No comments: