ONBEKEND - DEEL VAN TRIPTIQUE SATYRIQOE BEELDMERK VAN TENTOONSTELLING |
Het begrip genrekunst is vaag en kan diverse betekenissen hebben. Hier wordt bedoeld het weergeven van het dagelijkse leven als thema, los van de religieuze kunst, de portretten en landschappen.
Nu zijn ook al in het laatste kwart van de vijftiende eeuw al werken te vinden die we genrekunst zouden kunnen noemen en is het onjuist om te suggereren dat Bosch de eerste was. Dat doen de samensteller ook niet. Dus lijkt de aankondiging meer gekozen als wervende leus.
Het pronkstuk is De Hooiwagen van Bosch, een leen uit het Prado. In de marge zijn inderdaad mensen afgebeeld die zich bezighouden met eten, drinken en rusten. Het overgrote deel van het werk heeft een andere functie: een moralistische uitbeelding van de hebzucht en de gretige overlevering eraan zonder aandacht voor Christus die uit de wolken toekijkt.
De term 'het dagelijkse leven' klopt niet helemaal. Afgebeeld zijn vooral boeren. En dan met name bij kermissen, bruiloften en feesten, niet echt alledaags. Daarnaast zijn bordeelscenes favoriet en oplichters, bedelaars en mismaakten. Dus niet de burgerij, die wel de panelen en prenten kochten.
Toch is de expo een bezoek waard door de vele leningen uit heet europa.
HIERONYMUS BOSCH DE KEISNIJDER 1478 |
HIERONYMUS BOSCH DE MARSKRAMER 1500 |
LUCAS VAN LEYDEN BORDEELSCENE. (detail) De jonge dame doet lief en streelt de kin van de man. Achter zijn rug grijpt zij zijn beurs. |
LUCAS VAN LEYDEN HET MELKMEISJE 1510 |
MARINUS VAN REYMERSWAELE BELASTINGONTVANGERS 1545 Verwarrend is dat de samenstellers dit Het Advocatenkantoor noemen op grond van de documenten op de achtergrond. Daarin wordt verwezen naar een bekende zaak in Antwerpen van een burger die eindeloos rechtszaken aanspande om zijn gellijk te krijgen. Ook hier wordt de domme boer erop gewezen dat zijn schulden hiermee nog niet voldaan zijn. |
JAN SANDERS VAN HEMESSENDE KEISNIJDING 1540 |
JAN SANDERS VAN HEMESSEN DE PIJPER EN DE BOERIN Dat dit paneel een dubbelzinnige lading heeft, is duidelijk. De boerin heeft een van de pijpen van de doedelzak vast en een open kan. En kijk eens naar haar blik. |
JAN SANDERS VANEMESSEN DE BRUID De bruid is niet jong meer. De gebruikelijke boemenkrans is vervangen door overrijpe bessen. Ze wil duidelijk niet naar de slaapkamer. De vraag is of de man die haar stevig vast houdt, haar echtgenoot is of haar vader. In het laatste geval is de kijker de bruidegom. |
PIETERVAN DER HEIJDEN BOERENBRUILOFTDANS 1571 |
PETER VAN BROGHT SPAANSE MAALTIJD Waarschijnlijk een bordeelscene. Op de voorgrond haalt een jonge vrouw een man aan en tegelijkertijd pakt zij zijn geldbuidel. |
BRUNSWIJKSE MONOGRAMMIST BORDEELSCENE MET RUZIENDE PROSTITUEES 1530 De vogelkooi in de deuropening duidt erop dat we hier met een bordeel te maken hebben. Een als geleerde geklede burger gaat op de achtergrond een trap op naar een peeskamer. De man rechts probeert de gemoederen te kalmeren door de vechtende hoeren met water . |
PIETER AERTSEN DE KEUKENMEID 1559 Een meer dan levensgroot portret(?) van een keukenmeid. Een zeldzaamheid. In die tijd werden alleen machtigen en rijken geportretteerd. |
PIETER BREUGEL DE OUDE DE DULLE GRIET 1561 |
PIETER BREUGEL DE OUDE WINTERlLANDSCHAP MET SCHAATSERS 1565 |
PIETER BREUGEL DE VOGELNESTROVER 1568 De boer wijst glimlachend op de jongen in de boom, die bij het roven van een vogelnest uit de boom valt. Hij ziet niet dat hij zelf een sloot instapt. |
No comments:
Post a Comment