Een minpunt is wel dat er van de beeldhouwer CRISTOBAL GABARRON (1945, Spanje) wel erg veel beelden zijn opgenomen, op 20(!) plekken staan beelden van hem en ze lijken ook nog allemaal op elkaar. Ook in 2013 waren er al beelden van hem op Art Zuid.
In 2015 maakte Gabarron een installatie o, het 70-jarig bestaan van de Verenigde Naties te vieren.
Rond een reflecterende globe staat 70 figuren hand in hand. Het werk stond eerst in het Central Park, New York. Via Geneve is het nu in Amsterdam beland.
ENLIGHTED UNIVERSE 2015 |
ATLANTA STAR 1995
CORNELIUS ROGGE (1932, NL) heeft veel werken voor de openbare ruimte gemaakt.
Dit beeld staat oorspronkelijk in Leiden. Rogge werkt veel met industriële processen en materialen.
Kenmerkend voor zijn werk is dat er een wisselwerking is tussen binnen en buiten.
Zo ook in dit beeld: het een is gesneden uit het ander. De figuur is abstract maar roept associaties op aan mensen, planten, bomen.
SCHADUW BEELD 2007 |
AUKE DE VRIES (1937, NL) kiest zelden voor de traditionele manier van beeldhouwen. Hij laat zijn beelden, leunen en mengt allerlei vormen met elkaar. Ook de materiaalkeuze is vrij.
Aan zijn beelden zie je het geknutsel met maquettes af. Door hun ogenschijnlijk wankele compositie ontroeren ze.
BOSGOD 1995 |
SPIRAAL II 1982 |
SJOERD BUISMAN (1948, NL) baseert zich ook op de groeiprocessen in de natuur. Ook hij wil het vaststaande proces van groei en ontwikkeling tonen via zijn werk. Ook in deze werken zie je hoe de elementen uit elkaar 'ontstaan'.
UNTITLED (SPHERE) 1999-2015 |
PHYLLOTAXIS 2007 |
In de opbouw van het werk is hij uitgegaan van de bladstand die spiraalvormig ontstaat. |
ATELIER VAN LIESHOUT (Joep, 1965,NL) maakt beelden en projecten die vaak kritisch en ironisch zijn. In 2015 maakte hij/zij een aantal beelden inde stijl van het Russisch Constructivisme.
Deze stijl werkt met vereenvoudigde vormen en strakke lijnen. In eerste opzet werd in deze stijl de arbeid(ers) geïdealiseerd. Ook dat zie je in de beelden terug. Alleen de Milkman drinkt de melk direkt uit de uier en de Midwife zit tot haar elleboog in het varken.
MIDWIFE 2015 |
MILKMAN 2015 |
MICHAEL JACKLIN (1956,NL) laat zich inspireren door de ijzeren constructies die in de architectuur en in de bruggenbouw worden toegepast. Het rasterwerk is een constante in de bouwsels die hij creëert. De constructies ogen luchtig en lijken bij toeval te zijn ontstaan.
UNTITLED (SOUL SURVIVOR) 1994 |
JOOST BALJEU (1925-1991, NL) maakte aanvankelijk abstracte schilderijen waarbij rechthoeken en vierkanten op elkaar plakte en deze voorzag van kleuren om zo een relief te verwezenlijken dat het optische diepteverschil tussen de kleuren op te heffen. Vanaf 1974 begon hij ruimtelijk te werken in het verlengde van zijn doeken en zijn tekeningen. de invloed van het minimalisme is duidelijk.
SPACE TIME 1987 |
RYSZARD WINIARSKI ( 1936-2006) is een conceptueel kunstenaar, die "statische verhoudingen wil visualiseren." Dat deed hij door de spetlheorie toe te passen. In Venetië is nu een overzicht van zijn werk te zien waarin hij met zwart/witblokjes reliefs maakte met behulp van dobbelstenen. (zie eerder blog). Voor de manifestatie Symposion in Gorinchem werkten kunstenaars en bedrijven samen.
Winiarski maakte daar zijn allereerste installatie, zijn tweede maakte hij in 2015 voor Symposion 2.
GEOMETRIE IN HET LANDSCHAP 1974 |
RUUD KUIJER ( 1959, NL) laat zwaartekracht en gewicht een voorname rol in zijn werk spelen. Aanvankelijk werkte hij met beton en ijzer, maar die samnestellingleidt in de buitenlucht tot erosie.
Nu bouwt hij zijn assemblages met gevonden voorwerpen, plaatst het geheel in een houten mal en giet daar cement in. Hout weg en zie daar het beeld.
HANGEND VLAK (STAAN, LIGGEN, HANGEN, STEUNEN) 2016-2017 |
No comments:
Post a Comment