Voor de vijfde keer toont de Almine Rech Gallery werk van Anselm Reyle (1970, BRD).
Het is de eerste keer dat hij werk exposeert nadat hij twee jaar rust heeft genomen. Dat was wel nodig want hij is een druk baasje met een hoge productie en veel succes.De grote ruimte van de galerie toont een aantal vazen die teruggaan naar de keramiekfabrieken uit de jaren 50-70 in Duitsland. Deze gebruikten de Fat Lava-techniek, waarbij gewerkt wordt met diverse glazuurlagen die nogal giftig zijn. De industrie moest noodgedwongen grote series maken waarbij de modellen machinaal geproduceerd werden en daarna snel van fel gekleurde glazuurlagen werden voorzien.
Anselm maakt vazen niet als gebruiksvoorwerp maar als object. Ze zijn manshoog en voorzien van insnijdingen en deuken. Dat doet hij omdat hij de Japanse keramiek leerde kennen, waarbij een scheur of deuk geen reden is om de stukken weg te gooien. Fouten of gebreken geven de stukken hun karakter.
Aan de wanden hangen titelloze werken. Ze sluiten aan bij zijn vroegere werk. Ook hier zie je oneffenheden, die de werken niet steriel maken.
Op het doek zijn met kunstpasta gestileerde vormen aangebracht die gedeeltelijk voorzien zijn van stroken glansfolie. |
Al eerder werkte hij met glanzend pakpapier dat hij op enkele plekken vastplakt en vanuit die punten vouwt hij het tot het gewenste resultaat en plakt hij de randen vast. |
Eerst brengt hij de zwarte lak aan, daarna dript hij er neonverf overheen. Pas bij het drogen ontdekte hij dat er een soort landschap is ontstaan. |
Liefst 26 internationale galeries doen eraan mee. Ze presenteren een kunstenaar die op papier werkt.
Dat levert een scala aan werken op, van kleine inkttekeningen bij een Japanse galerie tot striptekeningen, van abstract tot minutieus realisme, van potlood via pastel naar collages.
Archiraar uit Brussel toont nieuw werk van Elodie Huet(1973, Fr). In haar oeuvre zijn twee series te onderscheiden: Permanent Vacation en Borderline.
PERMANENT VACATION 8 Het hele werk bestaat uit opgeplakte confetti. Ze plakt ze een voor een naast elkaar en zo ontstaan monochromen. |
No comments:
Post a Comment