My Blog List

Sunday, October 11, 2020

BREDA PHOTO 2020

 Breda Photo is een begrip geworden. Het staat voor kwaliteit en heeft een groot journalistiek gehalte. Het accent valt geleidelijk meer op de signalering dan op de schoonheid van de foto's. Toch blijven er interessante werken te ontdekken. Nieuw zijn twee van de drie binnenlokaties: De Grote Kerk en het voormalige ING-gebouw. Buiten zijn op groot formaat werken te zien. 

Liefst 50 fotografen zijn vertegenwoordigd uit de hele wereld. De meesten zijn gekozen op grond van hun fotoboeken, anderen zijn opgevallen op de diverse fotobeurzen.

ADRIENNE WAHEED (1972, US) brak door met haar fotoboek BLACK JOY AND RESISTANCE.          Ze wilde niet alleen het verzet tegen het racisme verslaan, maar ook het plezier dat de 'black community' heeft bij feesten, festivals en in familieverband. Haar standpunten en kleurengebruik maakt de foto's direct aangrijpend en vitaal.






FELIPE JACOME ( 1985,EC) werd geraakt door de toestanden in Venezuela. Het bewind van Maduro
riep massale protesten op en zorgde voor enorme vluchtelingenstromen. In Ecuador, zijn vaderland, ontmoette hij vluchtelingen die zich Camiantes noemde. Ze verkochten hun bankbiljetten, Bolivars,
als souvenirs. De deflatie in Venezuela was zo enorm, dat de biljetten zo goed als geen waarde hadden.
Jacome sloot zich aan bij een groep Camiantes en fotografeerde hen. Hij besloot de foto's af te drukken op Bolivars.




M'HAMMED KILITO ( 1981, RU) woont en werkt in Marokko. Hij is geïnteresseerd in jongeren
die ondanks de traditionele en behoudende omgeving hun eigen weg zoeken. Door ze te combineren met landschaps /stadsfoto's zet hij ze met een zelfverzekerde blik in de kijker.

HAJAR en INES

ANAS

RANDA

SALINA

SALMA


TILILA



MARY SIBANDE ( 1982, ZA) wil met haar zelfportretten eer betonen aan haar voorouders die als bediende werkzaam waren als hulp in de huishouding. Ze poseert in weelderige blauwe jurken die verwijzen naar de rijkdom van de blanken. Haar ogen zijn gesloten als blijk van de vernederingen die de huishoudsters moesten ondergaan.



 RENEE PAULE (1998, BE) toont haar serie 21 century archetypes.
Archetypes gaan terug op de leer van psycholoog Carl Jung: we herkennen oertypes uit ons collectieve geheugen en dat beïnvloedt onze waarderingen en verwachtingen. Jung onderscheidde 12 types, waaronder de Schepper, de Wijze , de Speler en de Koning. Paule bewerkt portretten tot herkenbare types uit de actualiteit.




SIMON NORFOLK (1963, UK) en KLAUS THYMANN (1974, DK) gaven hun project de titel The Shroud, dat zoveel betekent als lijkwade. Het betreft een thermische deken die op de Rhone- gletsjer is neergelegd om de smelting van het ijs tegen te gaan en een tunnel in het ijs te beschermen. Inmiddels is de deken aan het vergaan. Een duidelijk teken dat we de strijd tegen de aantasting van de natuur verliezen.
De belichting komt van een heliumballon.






 MICHAL IWANOWSKI  (1977, PL) maakte een voettocht van Wales naar Polen, geïnspireerd door een tekst die hij ooit in Cardiff, zijn woonplaats, zag:Go home Polish. Zijn grootvader en oom maakten een voettocht van 2200 kilometer vanuit een krijgsgevangenkamp in Rusland naar Polen. Zijn voettocht is ook een eerbetoon aan zijn opa en oom. 
Onderweg maakte hij licht absurdistische foto's.





 ZADOK BEN-DAVID (1949, YE) is geboren in Jemen, opgegroeid in Israel en woont en werkt in Engeland. Zijn installatie Conversation Peace  toont twee silhouetten die tegenover elkaar staan.
In hun omtrekken verschijnen vogels die langzamerhand vervangen worden door oorlogsgeweld.

   


ANTHONY OBAYOMI (1994, NG) wil met zijn project TERMS OF PRIVACY de gebruikers van sites als Facebook en Instagram bewust maken van het feit dat zij toestemming aan die sites geven zonder te weten wat deze site met hun prive gegevens doen, de voorwaarden zijn alleen door advocaten te begrijpen.
Afgezien van zijn boodschap zijn de werken van Obayomi prachtig vormgegeven. De achtergrond bestaat uit computerdata in strakke gekleurde vakken met op de voorgrond foto's van mensen in hun gewone doen.







DANDELION EGHOSA (1994, NG) richt zich op de transgenders in Afrika.
Ze hebben het moeilijk doordat hun geaardheid niet openlijk getoond kan worden en door de acceptatie in familie. Ze maakte een album IS THIS A WOMAN? waarin ze foto's bewerkte met textiel, verf , etc.





No comments: