|
VIJF PRINSEN AAN TAFEL |
|
EEN MEISJE |
|
STRAARVEGER |
|
BEER |
|
REE |
|
HAAN |
|
GIRAFFE | | |
De werken maken het wel duidelijk: Niko Pirosmani is een autodidact, een naïef schilder. Hij leefde van 1862-1918 en woonde zijn hele leven in Tbilisi, Georgië. Hij verdiende zijn brood met allerlei klusjes, maar vooral met het maken van uithangborden voor de middenstand van Tbilisi. hij schilderde op doek, karton en ijzerplaat. Het geld dat hij verdiende ging voornamelijk op aan verf.
Want hij moest schilderen, het liefst dieren. Hij stierf in grote armoede aan ondervoeding.
Een paar jaar na zijn dood verwierf hij faam vooral bij de moderne kunstenaars in Parijs, die hem de zelfde eer gaven als aan Henri Rousseau.
REIN DOOL (1933) kwam met het werk van Pirosmani in aanraking en ook hij voelde zich direct met de schilder verbonden. Om sporen van de schilder te vinden reisde hij een aantal malen af naar Georgië.
Dool herkende de blik van Pirosmani: voorwerpen en mensen direct terugbrengen tot hun eenvoudigste vorm. Het gaat niet om de natuurgetrouwheid maar om de vorm, die ruimte laat tot invullen. In een reeks nieuwe werken liet Dool zich inspireren door het werk en leven van de Georgiër. Met verrassend werk als gevolg.
|
KIJKEN NAAR PEROSMANI | | | | | | | | | | | |
|
|
|
|
| PIROSMANI IN HET RESTAURANT | |
|
|
|
HET HUIS VAN DE ZUSTER |
|
DE VROUW VAN DE BAKKER |
|
DE WINKEL VAN PEROSMANI |
|
AFGEWEZEN VOOR DE ACADEMIE |
|
HET OPHANGEN VAN DE UITHANGBORDEN |
|
GEORGISCHE LIEFDE |
In dit laatste werk zien we typische kenmerken van ander werk van Rein Dool: De uitgerekte gezichten met een minimale aanduiding van de mond en de grappige platte wijze waarop de handeling is afgebeeld(het fotograferen).
No comments:
Post a Comment