My Blog List

Tuesday, March 19, 2013

PUSHWAGNER IN BOYMANS

Pushwagner maakte samen met een sf-schrijver de opzet voor Soft City. Dit resulteerde in een album met 154 bladen met (strip)tekeningen(1969-1975). Daarna bleef hij zijn thema trouw in de serie
A Day in the Life of Man (begin jaren 80). Ook het Apocalyps Frieze(1990) laat het zelfde thema zien: De mens wordt door het bedrijfsleven tot robot gemaakt, verwisselbaar met elk ander individu.
Dit moet tot de ondergang leiden.
De jaren 90 zijn voor Pushwagner een groot gat door he tovermatig gebruik van drank en drugs.
 Dat verleden is hem nog steeds aan te zien. In 2004 en 2008 was hij terug op de kunstmarkt en nu krijgt hij ook internationaal de aandacht. Het werk is boeiend door zijn eenvoud. Alleen worden veel composities telkens gerecycled. Boymans spreekt van een veelzijdig kunstenaarschap. Dat valt te betwijfelen. Eerder lijkt het erop dat Pushwagner gesteund wordt door een of meer mensen die geld zien in zijn werk.

Soft City





A Day in the Life of a Family Man




Apocalyps Frieze



Soft City bestond oorspronkelijk uit tekeningen. Een aantal keerde terug in de serie A Day...
die vooral bestond uit zijdedrukken in zwart, wit, grijs en roze. Apocalypse is met vooral zilverpotlood getekend. Na 2004 is hij volgens Boymans digitaal gaan tekenen en met de hand gaan inkleuren. Het ziet er eerder uit dat oude tekeningen gescand zijn en digitaal zijn ingekleurd.

Het blijft fascinerend door de vele details die te zien zijn. Uit de filmpjes blijkt dat Pushwagner goede portretten kan maken, maar die zijn in deze expo niet te zien.

No comments: