Het Fotomuseum, alle zalen van Gem en de tuinen plus de vijver zijn allemaal gereserveerd voor de tentoonstelling
Veel documentatie, veel plantjes en veel stof tot nadenken en ook nog een aantal aansprekende werken. Wat verlang je nog meer van een expo met dit onderwerp?
Keith Edmier trekt in de hal direct de aandacht met deze prachtige plant.
Eerst de hoogtepunten: Jim Holyoak en Matt Shane maakten een immens grote tekening van een denkbeeldig landschap waarin diverse woonkernen 'verstopt' zitten.
Jane en Louise Wilson fotografeerden het stadje dat speciaal gebouwd is voor de werkers van Tsjernobil. Na de ramp neemt de natuur bezit van de overhaast verlaten gebouwen, zoals deze school
Roy Villevoye maakte levensechte beelden van hemzelf en zijn Papoea-vriend. Het werk heet The Clearing. Zijn zij opgeruimd of zijn zij alleen maar uitgeput van het schoonmaken?
Pierre Huyghe stopte in een aquarium een heremietkreeft en een Japans masker. De kreeft koos het masker als huis. Dat levert prachtige beelden.
Ai Wei Wei maakte 18 olieplassen van porcelein (China in het Engels!) Schoonheid en protest ineen.
Anselm Kiefer mag natuurlijk niet ontbreken. Al jaren werkt hij met natuur(gedroogde bloemen, takken, etc) en lood. Door de teksten en de lijnen beeldt hij een sterrenhemel uit.
Antti Laitinen levert in zijn video commentaar op het romantische idee van terug naar de natuur.
Op komische wijze laat hij zien dat wij niet meer in staat zijn in ons eten en in onze nachtrust te voorzien.
Driessens & Verstappen lieten een computer zelf 3d-objecten ontwerpen. Neemt de techniet het over van de natuur?
Egied Simons toont ons het onooglijke leven dat in mossen en sporen voorkomt.
Frank Mandersloot geeft een origineel voorbeeld van hergebruik. Een fontein opgebouwd uit wegwerpflessen.
Hilarius Hofstede voorzag een motorfiets van zwijnenkoppen. Hoeveel dieren vonden de dood door motoren die door natuurgebieden scheuren?
Mark Dion zet taferelen die je in een natuurmuseum kunt verwachten op hangars e.d. en plaatst ze in een museum. Het maakt duidelijk hoe absurd we met de natuur omgaan.
Roderick Hietbrink heeft een vader die als hobby heeft het vervaardigen van opgezette dieren. In zijn film brengt zijn vader de dieren terug naar hun leefomgeving.
Ook Tinkebell heeft een grote installatie met opgezette dieren. Deze staan op zeer burgerlijke meubeltjes onder een foto van een Amerikaans/Canadees(?) meisje dat trots in haar dagboek bijhoudt hoeveel dieren ze heeft geschoten. De installatie is te groot omdat elk stuk hetzelfde verhaal vertelt.
Studio Drift heeft een wonderschone installatie gemaakt van lampen met een rokkenkap die op de maat van muziek in en uit hun houder komen.
Raoul Ortega Ayala bouwt met botten en vet de toren van Babel na zoals deze geschilderd is door Breughel. De tafel staat een beetje schuin en de toren wordt verwarmd door enkele lampen die er om heen zijn opgesteld. Langzaam zakt de toren in, het vet wordt opgevangen in een teil.
Olafur Eliasson tovert met licht en schaduwen. Hiermee wil hij aangeven dat de zon eindig is en daardoor ook ons zonnestelsel.
Ook om het museum zijn werken te zien, zoals van Tea Makipaa een Memorial for the Petrol Age.
Als de olie opraakt, blijven we met al onze nutteloze voertuigen zitten. Ze zullen overwoekerd worden door de natuur.
Marjetica Potrc en haar medewerksters hebben in de natuur een platform gebouwd dat exact de omtrek heeft van de toren die ooit bij het congrescentrum gebouwd is en nu leeg staat. De punt wijst naar het gebouw.
Atelier van Lieshout bouwde een karninstallatie en zaagmolen als toekomstvisie op de nieuwe mens die voor zichzelf zal moeten zorgen.
No comments:
Post a Comment