My Blog List

Monday, December 16, 2013

MALEVICH Stedelijk Amsterdam

Kazimir Malevich and the Russian Avant- Garde, zo heet het overzicht officieel dat het Stedelijk heeft samengesteld. Zo' n 500 werken plaatsen Malevich in zijn tijd en in zijn ontwikkelingen.
Zelfportret 1908
Al vanaf het begin van zijn academiejaren wilde Kazimir Malevich(1879-1935) dat in zijn werk de invloed van de Russische volkskunst zichtbaar moest zijn. Ook de moderne kunstbewegingen die in Parijs tot ontwikkeling kwamen beïnvloedden hem.  De vrijheid in kleur en vorm herkende hij in deze traditionele volkskunst en in de moderne Parijse kunst. Zeker in zijn jonge jaren experimenteerde hij met de diverse kunstopvattingen. Hij richtte met collega's regelmatig groepen op waarvoor hij manifesten schreef. Veel van die clubjes vielen binnen een jaar uiteen.
In het werk hieronder is de invloed van Cezanne( in de vorm) en van Gauguin(in de kleur) te zien.

Baadsters op de rug gezien 1908/9  
Op de boulevard 1910
Uiteindelijk koos hij voor de Neo Primitieve Stroming, die de gewone man, boeren en arbeiders, tot onderwerp namen en met een beperkt palet en simpele vormgeving werkten.
De Vloerpoetsers 1911
Hij vereenvoudigde vormen nog verder, nog primitiever. Het moest vooral niet realistisch worden.

De Oogst 1912
Futurisme: De Slijper 1912/13


Cubisme : Kop van een boerenmeisje 1912/13
In Moskou wilde Malevich en zijn ' volgelingen' het Cubisme en het Futurisme mengen.
Daarnaast werkte hijzelf ook in een stijl die hij A-logisme noemde: een associatieve, collage-achtige manier van schilderen.
Een Engelsman in Moskou 1914
Daarna ontwikkelde Malevich zich steeds verder en hij schreef in 1916 een boekje met de titel:
Van Kubisme tot Suprematisme: Nieuw Realisme van de schilderkunst.
Daarin legt hij uit dat Kubisme en Futurisme zijn blijven steken in het figuratieve. Het suprematisme
bevrijdt de schilderkunst en opent een nieuwe wereld voor de kunst: het schilderen als doel in zichzelf. Het realisme in deze kunst is niet een representatie van de werkelijkheid, maar het zetten van kleur in vormen op het doek.
Een imitatie van de tentoonstelling waarop Malevich zijn suprematische werken toonde, met in de bovenhoek het zwarte vierkant. In Russische woningen hing in die tijd op die plek een icoon.

Overzicht met suprematische werken.



Zelfportret in twee dimensionalen 1915




Suprematisme met blauwe driehoek en zwarte rechthoek 1915


Suprematisme 1915
Suprematistisch Kruis 1927
De laatste werken tonen wit op wit. De vormen zijn nauwelijks waarneembaar, kleur ontbreekt.
Een eindpunt in het schilderen. Malevich hing zijn kwast aan de ezel en werd een bevlogen leraar.
Samen met zijn leerlingen onderzocht hij mogelijkheden om het suprematische gedachtengoed in drie dimensionale vorm te gieten. Het zijn dus geen maquettes, maar stapelingen van vormen.
Architectone: Gota 1925
Uiteindelijk begon hij weer te schilderen. Niet om den brode of onder druk van de staat, maar waarschijnlijk uit een creatieve drang. Uit angst voor het verwijt dat het suprematisme was doodgebloed, antidateerde hij veel werken, alsof er een voortdurende schilderpraktijk met diverse uitingen was geweest.
Impressionisme: Bloemenmeisje 1927 Malevich dateerde het :1903

Meisje met rode stok 1932/3











No comments: