Het is verbazend te zien hoeveel hij in zijn korte kunstenaarsleven heeft gemaakt en op allerlei ondergronden en met allerlei materiaal. Je gaat ongemerkt twijfelen aan het feit dat al het werk zijn signatuur draagt. Het is bekend dat hij met assistenten werkte en wie zegt dat zij,vanwege het grote geld dat zijn werk opbrengt, zijn doorgegaan met zijn werk?
Wat ook opvalt, is dat hij vanaf het begin met dezelfde figuren en voorstellingen werkt. Wellicht onder invloed van zijn beschermheer Andy Warhol.
EEN SUBWAY TEKENING |
MATHIAS KELLER (1968) groeide op in de Oostenrijkse Alpen. Er waren altijd toeristen in het hotel van zijn ouders. Die kwamen voor de natuur, zeiden ze, maar hij zette daar vraagtekens bij.
In zijn werk klinkt dat door. Hij kijkt met humor naar de wijze waarop mensen de natuur zien en gebruiken, In een aquarium heeft hij een doodshoofd geplaatst en daarop koraalplantjes geplaatst.
Deze eten langzaam het kalk van het skelet op. Door de goede leefomstandigheden vermeerderen de plantjes zich snel. Op den duur is er van het hoofd niets over.
Iedere keer dat het publiek het vriesvak opent om het werk te bekijken, neemt door de zuurstof de hoeveelheid ijs toe en zal het werk alleen nog maar wit ijs zijn.
No comments:
Post a Comment