Frankrijk heeft veen kolonies gehad, met name in Afrika. De werken zijn gemaakt door kunstenaars uit die vroegere delen van Frankrijk, waarvan vele in Europa wonen en werken. De werken zijn gemaakt in de hoofdsteden van Afrika of in de Europese steden door en met genaturaliseerde Afrikanen.
Het meest primitieve werk (en dus wat velen van Afrikaanse kunst verwachten) is van autodidact
KWAME AKOTO 'ALMIGHTY GOD (Ghana, 1950) : THE WORK OF DEMONS 2016.
Al jong, 6, begon hij te schilderen. Zijn studio noemt hij La Maison de Ministere de Religion.
Zijn werken gaan enerzijds terug op de oergeloven in Ghana, anderzijds refereren ze aan de Bijbelse verhalen, wan tGhana is overwegend christelijk door de Franse invloeden. Zijn werken zijn bijna altijd voorzien van teksten.
DETAIL. |
Het bestaat uit een geitenkop op een stellage en een doek die leeuwen en slangenmotieven draagt.
JOEL ANDRIANOMEARISOA (Madagascar, 1977) noemt zijn installatie: LABYRINTHE DES PASSIONS 2016. Hij weigert zijn werken van tekst en uitleg te voorzien. Het enige wat hij erover kwijt wil, is dat hij graag met papier en zwart werkt. De rest is een enigma dat in tact moet blijven.
FREDDY TSIMBA (Kinshasa.1967) heeft zijn geboortestad nooit verlaten. Hij groeide erop, studeerde aan de kunstacademie in de stad en heeft er zijn studio. Zijn werk FORGOTTEN TEARS (2013) bestaat uit mensfiguren vastgebonden op barbecues. Het verwijst terug naar de offers die plaatsvonden om opgegeten te worden om zo zuiverheid van ziel te krijgen: een samengaan van hemel en hel.
ABDOULAYE KONATE (Mali, 1953) grijpt in zijn textielwerken terug op de traditie van de orale geschiedenis en mythen. CALAO (2016) toont de mythische vogel die de mensen beschermt en de de doden naar het hiernamaals brengt.
De serie die hij in Lille toont, heet THE STRAIGHT SIX (2016)
J'AIME EL FINA 2012 van HASSAN HAJJAJ (Marokka, 1961) toont een aantal verkopers uit Marrakech die hun waren aanprijzen, staande voor veelkleurige matten.
Ook deze titel verwijst naar de westerse kunst. Het is een verwijzing naar Tom Wesselmans pop art werk: The Great American Nude, een serie van naakte dames.
ANDREW TSHABANGU(Zuid- Afrika, 1966) fotografeert de constante veranderingen in Johannesburg. In CITY IN TRANSITION 2014 zoekt hij als een voyeur naar verrassende momenten die foto's opleveren die bijna surrealistisch het leven in Johannesburg vastleggen.
No comments:
Post a Comment