In Tate Modern hing een straaljager in de hal met de punt bijna op de grond. Ook hier zijn onderdelen van straaljagers en helikopterwieken verwerkt. De bewering dat het Westen sinds WO II geen oorlogen meer heeft gekend, zette haar aan het denken. Ze oordeelde dat in Londen, in de City wel degelijk sprake is van oorlog. Ook de strijders daar dragen uniformen. Vooral gekenmerkt door de krijtstreep. Ook die zie je op vele plaatsen in De Pont terug. Fiona Banner heeft een aantal publicaties uitgebracht. Ook deze hebben een plek gekregen in het totaal. Het meest spectaculair in een video waarin haar boek Into the Darkness (een samengaan van de roman van Conrad met foto's die in haar opdracht gemaakt zijn in The City) aangevallen wordt door een drone.
FIONA TAN (1966, Indonesie) heeft een meesterwerk afgeleverd. ASCENT is een film, opgebouwd uit 600 foto's van de berg Fuji in Japan. De compositie van de foto's met daarbij herinneringen van een vrouw aan een overleden Japanse vriend, Hiroshi. Deze heeft de berg beklommen in gezelschap van velen, er ontstond zelfs een wandelaarsfile. Hij is overweldigd door de sterrennacht en de opkomst van de zon. Voor Japanners is de beklimming een bedevaart met als hoogtepunt de begroeting van het daglicht. Hij heeft haar een pakket toegestuurd met aantekeningen en talrijke foto's. Dat geeft de film een bijna literaire opbouw. Het kijken is als een meditatie met hoorspel en prachtige beelden.
No comments:
Post a Comment