My Blog List

Thursday, January 11, 2018

MIRRORING LIFE - ANDRE KERTESZ Foam Amsterdam




In 1984 schonk de Hongaar Andre Kertesz (1895 -1985) Frankrijk zo'n 100.000 negatieven, 15.00 kleurdia negatieven, brieven, boeken, etc. In Foam is een reprenstatief te zien van 200 werken.
Een aantal onderwerpen komen daarin herhaaldeijk terug: zoals straatfoto's vanuit een hoog standpunt genomen waarbij de schaduw volop aanwezig is. Kertesz heeft een scherp oog voor compositie en hij kan door licht en schaduw alledaagse voorwerpen een enorme meerwaarde geven.
Het accent valt vooral op zijn straatfoto's, daarna op zijn stillevens en nauwelijks op de 'distortions',
waarmee zichzelf op de kaart zette als kunstfotograaf.

De tentoonstelling is chronologisch opgebouwd,
Zijn eerste werk in Hongarije, o.a. de foto van zijn zwemmende broer, toont hoe hij zoekende is.
Hij moest zich zelf nog het vak leren.

NAGEUR SOUS L'EAU
CIRCUS BOEDAPEST


In 1925 verhuist hij naar Parijs. Daar sluit hij vriendschap met kunstenaars uit zijn geboorteland, collega fotografen en met kunstenaars, als Piet Mondriaan.

PIJP EN BRILLEN VAN MONDRIAAN




BURLESQUE (SATIRISCHE) DANSERES

DISTORTION
Met twee modellen experimenteerde hij met lachspiegels
DISTORTION


In 1936 kreeg hij een functie aangeboden bij een foto-agentschap in New York. De bedoeling was een paar jaar in de VS te blijven en dan terug te gaan naar Parijs. Dat liep anders. In 1944 werd hij Amerikaans staatsburger. Vanuit zijn woning aan het Washington Square in New York nam hij veel foto's.




MELANCHOLIC TULIP 


Alhoewel hij voor allerlei tijdschriften werkte, kon hij niet van zijn werk leven. Gelukkig verdiende zijn vrouw, Elizabeth Saly, veel met haar handel in cosmetica.

De expositie toont duidelijk waarom Kertesz gezien wordt als de grondlegger van de poetische fotografie.

No comments: