Een aantal onderwerpen komen daarin herhaaldeijk terug: zoals straatfoto's vanuit een hoog standpunt genomen waarbij de schaduw volop aanwezig is. Kertesz heeft een scherp oog voor compositie en hij kan door licht en schaduw alledaagse voorwerpen een enorme meerwaarde geven.
Het accent valt vooral op zijn straatfoto's, daarna op zijn stillevens en nauwelijks op de 'distortions',
waarmee zichzelf op de kaart zette als kunstfotograaf.
De tentoonstelling is chronologisch opgebouwd,
Zijn eerste werk in Hongarije, o.a. de foto van zijn zwemmende broer, toont hoe hij zoekende is.
Hij moest zich zelf nog het vak leren.
NAGEUR SOUS L'EAU
|
In 1925 verhuist hij naar Parijs. Daar sluit hij vriendschap met kunstenaars uit zijn geboorteland, collega fotografen en met kunstenaars, als Piet Mondriaan.
PIJP EN BRILLEN VAN MONDRIAAN
|
In 1936 kreeg hij een functie aangeboden bij een foto-agentschap in New York. De bedoeling was een paar jaar in de VS te blijven en dan terug te gaan naar Parijs. Dat liep anders. In 1944 werd hij Amerikaans staatsburger. Vanuit zijn woning aan het Washington Square in New York nam hij veel foto's.
MELANCHOLIC TULIP
De expositie toont duidelijk waarom Kertesz gezien wordt als de grondlegger van de poetische fotografie.
No comments:
Post a Comment