Robot Love zoemt in op de gevoelens die wij kunnen hebben bij robots. Een vijftigtal werken zijn aanwezig om de diverse facetten te belichten. Naast ontwerpers en wetenschappers zijn er ook een aantal kunstenaars ingeschakeld.
Gedeelde Liefde
Eenzame ouderen hebben soms baat bij een robot die aaibaar is.
Hans op de Beeck presenteert zijn (ingekorte) film THE TREAD (2015). Levensgrote poppen worden bewogen door in zwart geklede spelers, zoals in een traditionele Japanse theatervorm. Het verhaal gaat over een liefde via de bekende stations : verliefdheid, genegenheid, verlies. Door het spel en de herkenning kunnen we mee leven met de poppen. De film is in zijn geheel te zien op www.hansopdebeeck.com.
Een absolute trekker is de kloon van L.A.Raeven: ANNELIES, LOOKING FOR CONMPLITION (2018).Het publiek dat in de rij heeft gestaan om binnen te komen, gaat vrolijk weer in de rij staan om de androide robot te zien, die er inderdaad uitziet als een zusje van de makers.
drukt een sterk eenzaam gevoel en verdriet uit. Bezoekers willen haar onmiddellijk troosten (!?)
De Turkse kunstenaar Server Demirtas maakt al jaren mechanical fictions. Dat zijn mechanische, robotachtige sculpturen. Hij wil bij de kijker emoties oproepen door eenvoudige repetitieve handelingen die zijn sculpturen verrichten. Op Robot Love is zijn KORO/CHOIR (2015) te zien.
Kiroo is een Nederlands bedrijf dat pretmachines maakt, d.w.z. interactieve seksspeeltjes voor man en vrouw. De FLESHLIGHT LAUNCH is een masturbatieapparaat voor mannen dat verbonden kan worden met skype en pornsites.
Gedeelde Intelligentie
Kunstmatige Intelligentie noemen we het, als we machines zien die geprogrammeerd zijn om te denken. De simpele vormen kennen we allemaal van het internet en huishoudelijke apparaten.
Kunstmatige Intelligentie noemen we het, als we machines zien die geprogrammeerd zijn om te denken. De simpele vormen kennen we allemaal van het internet en huishoudelijke apparaten.
Ingewikkelder is het als machines kunnen reflecteren en reageren op wat ze zien of horen. Dat dat nog in de kinderschoenen staat, blijkt uit de misverstanden die ontstaan als we computers mondelinge opdrachten geven.
Sinds 2014 spreekt kunstenaar Stephanie Dinkins met Bina48, een van de meest geavanceerde sociale robot. Ze onderzoekt of er tussen hen een vriendschap kan ontstaan. Zij wil via deze weg begrijpen wat het betekent mens te zijn. Ze heeft ontdekt dat de robot vooroordelen van de makers heeft overgenomen, al was dat niet de bedoeling.
CONVERSATIONS WITH BINA48 (2014-HEDEN)
De Duitse kunstenaar Felix Burger bouwde een installatie met 50 poppen, die allemaal op hemzelf lijken die kunnen zingen. Ze zingen het openingslied van de Mattheus Passion van Bach. Rondom deze installatie zijn filmpjes te zien waarin Felix compleet bang of gek lijkt.
De sculpturen van Margriet Breevoort zijn hyperrealistisch en vreemd. Ze zijn aantrekkelijk, aaibaar en tegelijk afstotend. Ze zijn erg populair en roepen de vraag op of zulke wezens straks een soort cyborgs worden.
Vrouwenlijven liggen in sexy ondergoed op koffers of tafels, soms met een selfiestick. Door hun houdingen roepen ze porno-beelden op. Anna's oeuvre richt zich op de 'plicht' van vrouwen om verleidelijk te zijn, om aandacht aan hun uiterlijk te besteden, soms op het ziekelijke af.
|
No comments:
Post a Comment