De 10e editie van BredaPhoto is groter en interessanter dan de vorige aflevering. Gelukkig is nu een goede mix gemaakt tussen kunstfotografie en sociale en journalistieke fotografie. Veel van de exposanten doen verslag van iets maar op een artistieke wijze.
STATION BREDA
NOOR BOITEN (1999) heeft een installatie gemaakt met veel kleine schermen waarop een constante reeks gifs te zien zijn. Ze heeft bewust een fysiek kunstwerk gemaakt en een digitaal. Door de opkomst van NFT's (non- fugible token), dat zijn digitale kunstwerken waarvan je de eigenaar door ze te kopen, is de kunsthandel uitgebreid met niet tastbare kunstobjecten.
IN PARADISIUM (detail)
Al jaren maakt EELCO BRANDT (1969) digitale werken die de natuur verbeelden. Er zijn geen foto's gemaakt, alles is digitaal opgebouwd met 3D-modeling en digitale animatie technieken. De verstilde beelden komen tot leven en een proces begint, waarbij paddestoelen groeien, planten bloemen krijgen, etc.NATURE AS A MACHINE |
CASSANDRA |
Een speciale curator is er aangesteld om in de kerk een expositie in te richten met werk dat documentair en sociaal is. De fotografen zijn gekozen omdat ze in hun werk proberen over te brengen wat niet in woorden kan.
De Iraanse fotograaf SABA ALIZADEH (1983, Iran) gebruikt de portretten van soldaten die zijn gestorvenen de oorlog tussen Iran en Irak en die de staat gebruikt voor propaganda. Door deze te projecteren in huiskamers geeft hij de 'martelaren' hun menselijkheid terug. Het is natuurlijk ook een protest tegen de staat.
LIGHT AND SOIL |
LIGHT AND SOIL |
wil SIAVASH EYDANI (1985, Iran) in beeld brengen door zijn landschapfoto's.
zichtbaar te maken wat niet zichtbaar is.
FIREFLY |
Natuurlijk zijn er ook foto's van de curator NEWSHA TAVAKOLIAN (1981, Iran). Haar foto's zoemen in op de mensen die van kleine pleziertjes genieten.
MIRASAWA - MOARA TUPINAMBA (1983, Brazilië )
Zij is een inheemse beeldend kunstenaar en activist. Zij komt op voor haar Tupinamba-volk.
Door collages te maken van natuurfoto's uit boeken en tijdschriften en portretten van inheemse vrouwen probeert ze de eenheid van natuur en inheemse mensen te benadrukken.
ILANA BAR (1988, Brazillie) heeft een vader die samenwoont met 2 broers en een zoon, die alle drie het syndroom van Down hebben. Het gaat haar niet om de ziekte, maar om de onderlinge genegenheid en het plezier dat ze met elkaar hebben.
No comments:
Post a Comment