ZIMBABWE kent veel goede kunstenaars. Opvallend is deze keer dat de meeste kunstenaars hun werken maken met wol of ritssluitingen, knopen, etc.
 |
KOMBO CHAPFIKA (1981)
|
 |
MOTHER AT WORK 2024 |
 |
Installatie van MOFFAT TAKADIWA 1983 |
 |
een mozaiek van computertoetsen, fragment |
 |
mozaiek van tandenborstels fragment |
 |
Een mozaiek van duizenden knopen |
 |
TROY MAKAZA 1995 |
ETHIOPIË toont 13 werken van de schilder
TESFAYE URGESSA (1983). In zijn studio werkt hij aan 5 doeken tegelijk. Hij heeft geen vooropgezet plan, maar voegt iets toe op het doek en nog iets, totdst hij begrijpt wat er gebeurt. Dan maakt hij het af. Soms komt een persoon of een voorwerp op een ander doek terug.



OMAN heeft een smal winkelpand omgebouwd tot een museum.
 |
SARAH AL OALQI BREAKING BREAD |
 |
ALIA AL FARSI 1972 ALIA ALLEYS 2024 |
PANAMA 's ON THE BODY , ON THE LAND gaat over de natuur en over mensen. In een ruimte zijn de muren beschilderd als oerwoud met daarvoor enige planten en aarde. Vanaf het plafond hangen glazen (delen van) lijven. In Panama proberen vluchtelingen uit Zuid- Amerika via het oerwoud naar de USa te komen. Velen verdwalen en sterven van honger, dorst en ziekten. Niemand weet hoeveel er omgekomen zijn.
 |
ISABEL DE OBALDIA 1957 |
In een ander zaal zijn werken te zien van BROOKE ALFARO 1949. Hij zag tijdens zijn studie dat er overeenkomst is tussen de volkskunst in Panama en de schilderingen uit de westerse Middeleeuwse tijd.
Vooral de hellevaart en heiligenlevens inspireren hem om ze te 'vertalen' naar de oerverhalen uit Midden- Amerika.
 |
OVERZICHT |
 |
VIRGEN DEL PAPO 1998 |
 |
ARTEDIVAGUE |
 |
CISCO MEREL 1981
|
MONGOLIË toont werk van
OCHIRBOLD AYURZANA (1986). Hij maakt vooral beelden voor buiten.
Zijn thema is bewustwording. De globalisatie en de medialisatie maken de mensen onzeker. Hij speelt met mogelijkheden die wij nog niet kennen. Met moderne technieken grijpt hij terug op de godenwereld.
 |
In de tuin staat zijn werk DISCOVERING CONSCIOUSNESS De figuren worden zich bewust dat zij geworteld zijn in de aarde. |
 |
DISCOVERING THE PRESENT FROM THE FUTURE. Dit doek is kenmerkend voor de expo. We zien in een traditionele stijl hoe twee figuren met elkaar dansen. Alleen zien ze eruit als skeletten zoals die in de ruimte voor hen aanwezig zijn. |
 |
Dit wezen heeft knekels die voorzien zijn van hoofden. De figuur met de drie ogen is gebaseerd op de boeddhistische god CITIPATI. Deze godheid overbrugt de kloof tussen dood en bewustzijn. |
No comments:
Post a Comment