My Blog List

Thursday, April 29, 2010

MATISSE TOT MALEVICH IN HERMITAGE AMSTERDAM

24 april 2010
De lokatie is prachtig. de Hermitage in Amsterdam zit in een groot pand aan de Amstel. Het is prachtig vormgegeven, een combinatie van oud(het pand) en nieuw(het interieur). Het is een toeristische attractie van de eerste orde. Dat brengt ook gelijk een nadeel aan het licht. De expositie is te klein behuisd. In de grote zaal is het al moeilijk om de werken goed te zien, in de kabinetten is het door de drukte zo goed als onmogelijk om meer dan een glimp op te vangen.
Van Matisse tot Malevich toont kunst uit het begin vande twintigste eeuw. Het accent ligt overduidelijk op de Franse(en Duitse)kunst: Matisse, Picasso, Van Dongen(die in Parijs verbleef)en Kadinsky naast minder bekende kunstenaars die tot de Fauvisten gerekend worden. Malevich hangt er een beetje bij. Letterlijk en figuurlijk. Zijn vernieuwing, het suprematisme, is alleen vertegenwoordigd door het Zwarte Vierhoek.
En dan nog een kopie die gemaakt is vele jaren nadat het origineel voor opschudding zorgde.
De Hermitage is in het bezit van al deze werken doordat de staat de werken opeisten bij de verzamelaars, o.a. Sjtsjoekin, als belastingbetaling.

Henri Matisse was een van de schilders die opdrachten kreeg van Sjtsjoekin.
Hij bestelde twee wandschilderingen, de dans en de muziek.
Matisse verraste hem door van zijn impressionistische stijl over te gaan tot een meer decoratieve stijl. Dat is vooral te zien in De Gedekte Tafel. Oorspronkelijk was dit doek in blauw/groen geschilderd. Bij levering bleek Matisse het overgeschilderd te hebben in rood. Zijn argument was dat het contrast met het exterieur dat te zien is door het raam groter werd door het blauw.

DAME OP HET TERRAS 1906 o/d
HET BALSPEL 1908 o/d
BLAUW TAFELKLEED 1909o/d
DE GEDEKTE TAFEL 1908 o/d 180x200
DE DANS, 1909/10 o/d 260x391

MAROKKAAN IN GROEN 1912 o/d


Pablo Picasso(1881-1973) was al vrij vroeg zeer geliefd bij verzamelaars. Aan de werken is te zien hoe snel hij van stijl veranderde.
De Absinthdrinkster(1901, 73x54,o/d)


Portret van een Jonge Vrouw 1903 o/d


Naakte Jongeling 1906 gouache op karton

Stilleven
1908 olie op board

Boerenvrouw
1908 o/d


Tafel in cafe, 1912 o/d

Kees van Dongen(1877- 1968)had een grote naam onder de Franse kunstenaars en verzamelaars. Zijn werk sluit aan bij de fauvisten en expressionisten. Zijn kleurgebruik is krachtig en verrassend. Zoals ook blijkt uit dit portret.
Vrouw met Zwarte Hoed (1908.100x81,5.o/d)

Het laatste werk op de tentoonstelling is Het Zwarte Vierkant van Kazimir Malevich(1878-1935).
Het betreft een latere versie van een werk dat veel beroering opwekte bij zijn eerste openbaarheid in 1915. Malevich hing het doek hoog in een hoek van de zaal, alsof het een icoon was, zoals die in alle orthodoxe huizen hing. De goddelijke driehoek was vervangen door een vierkant. Voor de maker was het een absoluut eindpunt. Hierna kon
de (schilder)kunst opnieuw geboren worden.
De achtergrond van het doek en de ontwikkeling naar dit werk toe ontbreekt op deze expo die vooral de Franse avantgarde uit het begin van de 20e eeuw toont.
Zwart Vierkant op Wit (1918) 79x79cm

No comments: