Les Deux Jeunes Filles (1891)
Deux Femmes au Mer
La Vague
Ook tijdens zijn beeldhouwwerk bleef hij schetsen. Maillol was meer geïnteresseerd in vorm dan in expressie, zoals Rodin. Hij zag zijn beelden als een bijeenbrengen van meetkundige vormen als driehoek, rechthoek, cirkel, etc dan als een realistische weergave. Wel is in veel van zijn beelden zijn muze, Therese, te ontdekken vooral aan het gezicht en de dikke haarwrong.
Dina (niet groter dan een decimeter)
La montagne
La Nuit
La Menoitte
Trois Filles
Duidelijk is te zien dat hij de klassieke beeldhouwkunst als voorbeeld neemt. Hij stileert en polijst,
werkt in marmer, brons en lood. De beelden zijn voorbeeldig tentoongesteld met goede kijklijnen en
belichting. En al vertonen de beelden veel overeenkomsten, ze blijven boeiend.
Veel van het werk is afkomstig uit het Maillolmuseum(1995 geopend) in Parijs, opgezet door Dina Vierry, die Maillol ontmoette toen hij 73 was. Zij was 15. Ze hadden de laatste tien jaar van zijn leven een platonische verhouding. Maillol stierf doordat de auto waarin hij zat verongelukte.
No comments:
Post a Comment