My Blog List

Tuesday, December 11, 2012

ARISTIDE MAILLOL IN KUNSTHAL ROTTERDAM

 Vaak wordt Maillol(1861-1944) met Rodin(1840-1917) vergeleken. Ze zijn min of meer tijdgenoten en beiden hebben heel wat vrouwelijke naakten geboetseerd. Maar bij Rodin zijn de beelden beweeglijk, dramatisch en sensueel en bij Maillol niet. Oorspronkelijk schilderde hij en ontwierp tapijten(had zelfs een tapijtfabriekje). Ook in zijn tekeningen en schilderijen gaat het om vrouwen.

    Les Deux Jeunes Filles (1891)
                                                           Deux Femmes au Mer
La Vague
                                                             Le Dos de Therese(1929).
Ook tijdens zijn beeldhouwwerk bleef hij schetsen. Maillol was meer geïnteresseerd in vorm dan in expressie, zoals Rodin. Hij zag zijn beelden als een bijeenbrengen van meetkundige vormen als driehoek, rechthoek, cirkel, etc dan als een realistische weergave. Wel is in veel van zijn beelden zijn  muze, Therese,  te ontdekken vooral aan het gezicht en de dikke haarwrong.

                                                   Dina (niet groter dan een decimeter)
                                                                  La montagne                              
                                                                    La Nuit
                                                                       La Menoitte

                                                                      Trois Filles
Duidelijk is te zien dat hij de klassieke beeldhouwkunst als voorbeeld neemt. Hij stileert en polijst,
werkt in marmer, brons en lood. De beelden zijn voorbeeldig tentoongesteld met goede kijklijnen en
belichting. En al vertonen de beelden veel overeenkomsten, ze blijven boeiend.
Veel van het werk is afkomstig uit het Maillolmuseum(1995 geopend) in Parijs, opgezet door Dina Vierry, die Maillol ontmoette toen hij 73 was. Zij was 15. Ze hadden de laatste tien jaar van zijn leven een platonische verhouding. Maillol stierf doordat de auto waarin hij zat verongelukte.

No comments: