My Blog List

Thursday, May 16, 2013

DUBOSSARSKY & VINOGRADOV De Kade Amersfoort

 Vladimir Dubossarsky(1964,Moskou) en Alexander Vinogradov(1963, Moskou) hebben de degelijke opleiding gekregen die kenmerkend is voor de Russische Sociaal Realistische stijl. Ze gebruiken die stijl echter ironisch. Het (kikker)perspectief waardoor de personen groter dan 'life' lijken, de trefzekere uitbeelding en de 'idealistische uitstraling' zetten ze in om speels commentaar te leveren op deze tijd.
Dat ze 'alleskunners' zijn op schilder gebied blijkt wel uit deze portretten van groten uit de Westerse kunstwereld.
 Liefst 21 portretten maakten ze van oud-strijders van Stalin, die allemaal de belangrijkste medeaille van verdiensten kregen. Tezamen vormen ze een enorm panorama van oude, lieve mensjes, die in het verleden het voetvolk vormden van het stalisnisme.
 De meeste doeken zijn van een enorm formaat, zoals dat past bij propagandistische kunst.  Dit werk " Homeland" toont de setting van de heroïsche landarbeiders van vroeger, maar het zijn nu halfnaakte jongeren op het strand.
In de stalinistische tijd werd het leven op de kolchozen verheerlijkt door de boeren en boerinnen te schilderen terwijl zij vrolijk en wilskrachtig op het land aan het werk waren. ' Harvest Festival' sluit aan bij het opvallend veel bloot dat in de propagandawerken gebruikt werd, al was dat nie tin de vorm van een orgie (de modellen zijn afkomstig van een amateur-pornosite).
Dit werk ' Weekend Morning ' maakt bijna nog meer indruk dan de bonte doeken hierboven door het portretje van Poetin op het nachtkastje met de blik op het bed gericht.


 Natasha kijkt je indringend aan op dit doek dat 195 bij 390 cm groot is.
Het is een vrolijk makende verzameling, waar alleen de dubbele bodem zo duidelijk aanwezig is, dat het werk vrij snel gezien is.


No comments: