Huis Marseille concentreert zich vooral op hedendaagse fotografie met het accent op Nederlandse fotografen. Nu zijn er werken te zien van Dana Lixenberg (1964, Amsterdam) en Martin Roemers (1962, Oldehove).
Hun werken zijn bijna tegengesteld te noemen. De een portretteert mensen uit een wijk met natuurlijk licht, een ouderwetse camera en veel gevoel en begrip. De ander richt zijn camera op de dynamiek van de megasteden op vijf continenten.
Dana portretteert bewoners uit de wijk Imperial Courts in Los Angeles. Ze startte in 1993 vlak na de rellen die het gevolg waren van de vrijspraak die de vier blanke agenten kregen hoewel ze Rodney King hadden mishandeld. de sfeer in de wijk was zeer gespannen en blanken waren allerminst welkom in de wijk. Langzamerhand won ze het vertrouwen van de bewoners. Die lieten zich portretteren door Lixenberg die werkt met een een grootformaatcamera. De foto's zijn prachtig. Tot 2015 is ze regelmatig teruggegaan naar de bewoners. Daardoor heeft ze drie generaties gefotografeerd en zo hun veelbewogen levens vastgelegd. Drugs, misdaad, moord, verdwijningen en zwangerschappen zijn niet aan de wijk voorbijgegaan. De foto's tonen een oprechte, humanistische interesse in de mensen.
TOUSSAINT 1993 |
CHINA |
Hij kiest zorgvuldig een standpunt, bij voorkeur waar het (snel)verkeer stilstand ontmoet.
Vanuit een hooggelegen standpunt fotografeert hij met een lange sluitertijd wat er op de kruising onder hem gebeurt.
HUAN SHI ROAD GUANGZHOU |
KOLKATA CALCUTTA |
SAIFEE JUBILEE STR MUMBAI |
No comments:
Post a Comment