Als reactie op de abstracte en conceptuele kunst beginnen groepen kunstenaars in Amerika alledaagse voorwerpen en het dagelijkse leven te schilderen. Los van elkaar ontstonden in de jaren 60 zowel aan de Oost- als aan Westkust groepen die we nu Hyperrealisten noemen.
Ook wordt de naam Fotorealisme gebruikt. Enerzijds omdat hun werken wel foto's lijken, anderzijds doordat ze fotografie als uitgangspunt nemen. Geleidelijk aan gaan de kunstenaars zelf foto's nemen, daarvoor baseerden ze hun werk op tijdschriften.De werken onderscheiden zich van foto's door hun extreme detaillering.
ROBERT BECHTLE ALAN ALBANY MONTE CARLO (FOTO) |
ROBERT BECHTLE ALAN ALBANY MONTE CARLO |
auto's, diners, straten, winkels verslapt de aandacht. Een tweede nadeel is dat een aantal werken zo perfect, maar ook zo onpersoonlijk zijn dat ze doen denken aan luxe reclamefolders.
De tentoonstelling is opgedeeld in drie generaties. Bovenstaande bezwaren gelden vooral de tweede generatie.
Hoewel de middelen in deze tijd ongekend zijn dankzij de digitale media, blijft het vooral vakmanschap en precisie die de werken tot kunst maken.
DE EERSTE GENERATIE
ROBERT BECHTLE ALAN -TWNTIETH AND TEXAS 0M517300 |
CHUCK CLOSE SELFPORTRAIT 1968 De portretten van Close zijn opgebouwd uit kleine tekeningen als pixels. |
RICHARD ESTES TELEPHONE BOOTS 1968 |
RICHARD ESTES WILLIAMS BRIDGE 1995 |
FRANZ GERTSCH MARINA SCHMINKT LUCIANO 1975 |
JOHN SALT |
JOHN SALT |
DE TWEEDE GENERATIE
CLIVE HEAD COFFEE COTTAGE DELIGHT |
JOHN KACERE |
CLIVE HEAD HAYMARKET |
DE DERDE GENERATIE
PETER MAIER JAWS 2010 |
GUS HEINZE |
GUS HEINZE |
GUS HEINZE |
RALPH GOEINGS AMERICA'S FAVOURITE 1989 |
ROBERT BERNARDI CANDIES |
DON JACOTT RUSH HOUR 2009 |
TJALF SPARNAAY FRIED EGG 2015 |
ROBERT GNIEWEK ROSIE'S DINER #10 2011 |
BEN JOHNSON FACADE OF SALA DE LA BARCA 2015 |
BEN JOHNSON ROOM OF THE REVOLUTIONARY 2014 |
DIMITRI DESIRON TUNNEL 2014 |
YIGAL OZERI |
No comments:
Post a Comment