Foto 22x29, 2016-2019 |
Juul Kraijer (1970) studeerde af met tekeningen. In de tentoonstelling liggen enkele schetsboeken en die tonen dat tekenen haar 'manier van denken' is. Vanaf het begin (1995/6) combineert ze vrouwen en natuur.
Dan al zijn de tekeningen fascinerend door de combinatie van mooi en eng. Een voorbeeld: vrouw drijft onder de zeespiegel en om haar heen zwermen talloze vissen, die haar besnuffelen of hapjes uit haar lijf bijten.
Pas veel later is ze gaan fotograferen. Dat kon pas nadat ze een model leerde kennen, dat zich in een soort trance kan brengen, waardoor ze dieren op haar gezicht of lijf kan verdragen, zoals een uil, insecten en vooral slangen.
Slangen zien velen van ons als enge, gevaarlijke beesten. Juul ziet hen meer als mysterieus.
Het maken van een foto is een langdurig proces. Ze zoekt naar de juiste belichting, probeert het model en de slangen zo bij elkaar te krijgen als het idee dat ze in haar hoofd heeft.
Ze kiest ervoor haar werken titelloos te houden. Ze wil de kijker niet sturen door benaming.
De werken zijn voor haar metaforen: beelden die een bedoeling hebben. Bijvoorbeeld zijn in deze expositie veel beelden tr zien van vrouwenhoofden waarop slangen bewegen als haren in de wind.
Onmiddellijk denk je aan Medusa, die een echte schoonheid was, vooral door haar haar.
Poseidon verkrachtte haar. Pallas Athene bestrafte haar (en niet Poseidon!) door haar haren te veranderen in slangen. Ieder die Medusa daarna aankeek, stierf.
Juul Kraijer neemt de voorstelling als basis, maar geeft het beeld een andere betekenis. Het lijkt alsof de slangen en de vrouw samen rust vinden, de situatie nemen zoals ze is en er vrede mee hebben.
Foto 178x110 2017-2019 |
Foto 46x36 2014 |
De rust van het model is bewonderenswaardig: de slangen likken met hun tong aan haar lip, ze glijden over de ogen en maken het ademhalen moeilijk. Het is fascinerend en huivering wekkend.
3 kanaal video SPAWN |
Collages maakt ze in navolging van de surrealist Max Ernst. 19e eeuwse etsen uit kranten en tijdschriften vormt ze om tot voorstellingen van metamorfosen.
No comments:
Post a Comment