My Blog List

Monday, September 27, 2021

STATIONS -BEELDEN IN DE LUSTWARANDE TILBURG.


 Een terugblik op 20 jaar exposities in het Park Oude Warande bracht de organisatie ertoe voor deze buitententoonstelling kunstenaars uit te nodigen die eerder hadden deelgenomen. 

Tom Claassen (1964) nam deel aan de 1e Lustwarande. Voor Stations maakte hij een nieuwe versie van Jo, standing Rabbit (2019) en Beanship(2021) een voor zijn doen abstract en glad beeld van messing. Basis waren een bovenbeen en bekken, niet figuratief.





In 2011toonde Mark Manders (19680 een typerend beeld van een torso met daarop een vrouwenhoofd en een been steunend op een stoel. Nu is er een beeld te zien met de titel
Yet Untitled (2021) een beeld in een houten hokje, in tweeën gedeeld door een plankje.
Het ziekteruit als klei en hout, maar alles is in brons gegoten.




 



Navid Nuur (1976, Iran/NL) deed in 2011 mee. Voor deze editie greep hij terug op een tekening uit 2003 van een boom met veel vliegers.


Een van de mooiste werken in 2009 was van Maria Roosen (1957): een boot vol blackberries van glas.
Nu ze voor de derde keer meedoet, heeft ze voor een vrolijkmakend werk gekozen: Schon Hell.


De meest bekende beeldhouwer Erwin Wurm (1954, Oostenrijk) spreekt iedereen aan door de humor die hij in zijn werk legt. Na 2008 is hij present met een beeld (2018) uit zijn serie Abstract Sculptures. Hoewel het uiterlijk aan ander materiaal doet denken, is het brons. 



Gereon Krebber (1973, BRD) werkt graag site-specific. Zijn beelden zijn amorf, maar roepen associaties op met dieren, planten, vruchten of mineralen.  Gono (2021) lijkt een dier met een enorme tong.


             
Hoewel de andere kant lijkt op een zeehond.


De Belg Michel Francois (1956) nodigde de Britse kunstenaar Douglas Eynon (1989) uit om voor Stations samen te werken. Ze hebben al vaak creatieve ideeën met elkaar uitgewisseld, maar nu is er dus voor het eerst een gezamenlijk werk te zien: Yawning Stones (2021) bestaat uit 2 manshoge stenen. 
Ze zijn voorzien van kleine, gapende mond. De een gaat terug op een beeld van de 18e eeuwse Oostenrijker Messerschmidt, de ander heeft de vorm van een peul van een vrucht.

Peulmondje

De Gaper van Franz Xaver Messerschmidt

Das beste Zimmer heet de bijdrage van Thomas Rentmeister (1964, BRD)
Het is een grote kooi gemaakt uit betonmatten met daarin allerlei kapot huisraad.
Ze hebben dienst gedaan en nu zijn ze terug naar hun oorsprong, het bos











No comments: