Een verrassende bijdrage aan de Biennale is de presentatie van het fotowerk van PETER HUJAR (1934 - 1987). Tijdens zijn leven kreeg hij weinig waardering. Zijn enige fotoboek PORTRAITS IN LIFE AND DEATH verscheen in 1976. Alleen in de undergroundscene was dit boek een succes. Logisch, want na een loopbaan als commercieel fotograaf ontpopte hij zich als de fotograaf van de underground. Veel van de geportretteerden zijn typisch jaren '70 figuren, enkele zijn nu nog bekend. Het wonderlijke van het boek is dat er naast portretten van levenden zijn er ook foto's van doden. Die fotografeerde hij tijdens een verblijf in Palermo, waarbij de Catacomben van de Cappuccini te vinden zijn. In 1599 besloten de monniken van de Orde der Capucijnen hun gestorven broeders te balsemen en een plaats te geven in de catacomben. Ruim 8000 lijken zijn daar te vinden, De meesten staan (!) in hun mooiste kleding ten toon. Hujar portretteerde hen alsof ze levend waren.
 |
WILLIAM. S. BURROUGHS |
 |
SUSAN SONTAG |
 |
DIVINE, bekende travestiet |

|
Dit meisje was de laatste dode die gebalsemd en wel bijgezet werd. Ze was 2 jaar en haar vader deed er alles aan om haar op te laten nemen in de Catacomben. Zo kon hij haar regelmatig bezoeken. |
 |
PETER HUJAR (ZELFPORTRET) |
In de gerenoveerde Scola Grande della Misericordia is een groot overzicht te zien van de werken van ZENG FANZHI (1964, China). Zijn grote doeken naast de tekeningen en kleinere werken krijgen alle ruimte om ze goed te bekijken. Hij ontwikkelde een eigen kleurtheorie. Hij brengt laag na laag aan, soms gebruikt hij 30 kleuren in gevarieerde technieken. Op het eerste gezicht lijken het abstracte werken, maar steeds meer komen de voorstellingen onder de lagen vandaan. Onderstaande werken zijn gemaakt tussen 2019 en 2023.
 |
MADONNA |
 |
NIRWANA |
 |
ARFATH III |
 |
LONG TATOU II |
In de universiteit Ca' Forsari zijn werken te zien van Uzbeekse kunstenaars die werkzaam waren in 1900-1950. De ontwikkelingen in de westerse kunst druppelden langzaam in het oosten. De kunstenaars uit Uzbekistan hebben bijna allemaal op Russische academies het vak geleerd. De technieken gebruikten ze, evenals de kunstvisies. Soms ontstaat er een mooi samengaan van traditie en modernisme. Hun manifest:
 |
????? |
 |
ALEKSANDER BOGOMAZOV (1880-1930) LANDSCHAP |
 |
???? COMPOSITION WITH THREE FIGURES |
 |
NIKOLAJ KARACHAN (1900-1970) WATERLEIDING LEGGEN BUCHARA
 | BOERINNEN
|
|
 |
MICHAIL KURZIN (1888-1957) KAPITAAL |
 |
OEROL TANSIKBAEV (1904-1974) KARMOZIJNRODE HERFST 1931 |
 |
ALEXANDR NIKOLAJEV (=USTO MUMIN) (1897-1957) |
No comments:
Post a Comment