 |
MIRJAM LENK (1975, BRD) JANUS FAIRY 2015 Gebaseerd op de Indiase godheid Kali, die zorgt voor vruchtbaarheid maar ook voor natuurrampen. Goed en kwaad tegelijk roept de associatie op van de Januskop, een hoofd met 2 gezichten. Miriam Lenk maakt beelden van voloptueuse vrouwen die energie en humor uitstralen.
 |
 |
TILMAN KRUMREY (1966, BRD) IMPOTENCE 2008 Dit bronzen beeld schreeuwt het uit van onmacht en woede. Hij voelt zich machteloos tegenover de onwil van anderen
|
 |
ALEX POLZIN (1973, BRD) DOUBLE ANGEL 2023 Als beeldhouwer en schilder is hij altijd nieuwsgierig naar de materialen die hij gebruikt en hoe ruimte en tijd van invloed is op zijn werk. Dit beeld heeft een oppervlakte van 24-karaat goud. |
 |
OLGA LOMAKA (1982, USSR) woont en werkt in Engeland SCREAMING SKY 2024 Het beeld gaat terug op de Schreeuw(1893) van de schilder Edvard Munch |
Zij heeft een hele serie
Aliens gemaakt. Ze hebben een pop art achtergrond, maar
de beeldhouwster geeft ze menselijke trekken. Ze werkt met alle mogelijke materialen.
 |
PAVEL MIGUEL (1962, Cuba) BETWEEN HEAVEN EN HELL 2023 Maria in het wit en de dode soldaat in donkere kleding. Het beeld gaat terug op Michelangelo's Pieta. De soldaat neemt de plaats in van Jezus. Maria zit op een munitiekist. Ze ontfermt zich over de soldaat die uit de hel van de oorlog komt.
|
 |
JAROSLAV RÓNA (1957, Tsjechië) THE RHINOCEROS 2020 |
 |
NIKOLA VUDRAG (1989, Kroatië) PROMETHEUS/ ATLAS 2023 De twee Titans kregen zware straffen voor hun misdaden. Prometheus stal het vuur van de goden en gaf het aan de mensen. Hij werd geboeid op een rots en elke dag kwam een arend om ingewanden uit hem te pikken. De hand met de ketens verwijst naar hem. Atlas waagde het oorlog te voeren tegen de goden. Als straf moest hij de wereld op zijn schouders dragen. De han dmet de zuil verwijst naar hem.
|
 |
PROMETHEUS (fragment)
|
 |
KOSTIS GEORGIU (1956, Griekenland) EUTOPIA & CORPUS De kunstenaar wil met deze beelden uiting geven aan zijn zorgen over het bestaan. De mensen nemen risico's en genieten ervan zonder aan de mogelijke ongelukken te denken.
|
No comments:
Post a Comment