My Blog List

Monday, July 20, 2015

BEYOND THE LINE AZERBEIDZJAN 1 BIENNALE 2015

Op liefst drie plekken is Azerbeidzjan in Venetië aanwezig. Allereerst is er de expo Beyond the Line.
Alle aandacht gaat daar uit naar de generatie kunstenaars die werkte tijdens de Russische overheersing. Zij kregen niet de aandacht die ze verdienden, omdat ze geen lid waren van de communistische partij. Hun namen (en werken) raakten bijna vergeten. Allen wo(o)n(d)en en werk(t)en in Baku. Het is voor het eerst dat hun kunst in West- Europa te zien is.

Fazil Najafov (1935) studeerde beeldhouwkunst in Moskou. Zijn afstudeerproject werd verworpen. Het paste niet in wat de Academie als kunst zag. zonder diploma keerde Fazil terug naar Baku en ontwikkelde zich tot een geniaal kunstenaar, die bij voorkeur met zandsteen werkt. Hij laat zich beïnvloeden door klassieke en primitieve beelden, maar geeft er zijn eigen draai aan

MORNING (1983, op de voorgrond)
PRAYING WOMAN (1980, achtergrond)

CAMEL (1981)
FAMILY (1988, brons)

FAMILY (detail)

THE BLINDS (1973, brons)
ECHO OF EPOCH (1979, brons)
ECHO OF EPOCH (detail)
Rasim Babayev (1927-2007) kreeg zijn diploma niet op de Moskouse kunstacademie. De commissie vond hem te veel beïnvloed door de Amerikaanse kunst. Dat Rasim nog nooit westerse kunst had gezien, mocht niet baten. Zijn werk was niet communistisch genoeg. In Baku ontwikkelde hij een eigen stijl, die wild en woest was, barstensvol energie.


DICTATOR 1976

Tofik Javadov (1925-1963) heeft zich ontwikkeld van een realistisch schilder tot een neo-realist met een voorkeur voor landschappen en werkers. De schilderijen tonen niet wat de schilder zag, maar welke indruk de werkelijkheid op hem maakte. Dat uit zich in het kleurgebruik en de hoekige, bijna sculpturale vormgeving. Tijdens een treinreis lukte het hem niet om op de vertrekkende trein terug te springen.
Hij zag niet dat het perron ophield en werd op de rails geslingerd. Hij stierf 37 jaar oud.


AT THE FACTORY 1961/2

OIL WORKERS 1958/9
Javad Mirjavadov (1923-1992) is het grootste deel van zijn leven arm gebleven. Hij leefde met vrouw en kinderen in een piepkleine flat, dat tevens als studio diende. Hij mocht geen musea bezoeken en mocht zijn werk nergens laten zien, omdat de sovjets zijn doeken niet in overeenstemming vonden met de communistische leer. Hij ontwierp zijn eigen stijl met felle kleuren en primitieve figuurtekeningen die oppervlakkig gezien het gewone leven weergaven maar onderhuids een protest waren tegen de onderdrukking en de armoede van het volk, dat niets terugzag van het grote geld dat met de olie- en gaswinning verdiend werd.

CLEANING WORKS 1974

PHAETON 1970(?)
FIREMEN 1976

Huseyn Hagverdi (1956) is een hedendaags kunstenaar die zowel tekent, schildert en beeldhouwt.
Met zijn werk drukt hij vaak abstract zijn onvoorwaardelijke geloof in vrijheid uit, vrijheid in de ruimste betekenis van het woord.  In het houten beeld hieronder BEYOND THE LINE (2015) liet hij zich inspireren door het leven van zijn vader, die veel strijd heeft moeten leveren om vrij te kunnen zijn. Het werk beslaat een hele verdieping, dus zien we alleen details.


No comments: