My Blog List

Tuesday, July 21, 2015

VITA VITALE AZERBEISZJAN III BIENNALE

De derde bijdrage uit Azerbeidzjan heet VITA VITALE (Vitaal Leven). Het thema is de invloed van de mens op alle levende natuur. De gevolgen van vervuiling, massaconsumentisme, klimaatveranderingen, uitputting van grondstoffen, de ontbossing, de stijgende zeespiegel en het uitsterven van diersoorten. Een dergelijk thema kan een dood zware, vermoeiende en clichematige tentoonstelling opleveren. Toch overheerst het positieve. In het IDEA Lab wordt ingegaan op de toenemende rol van kunstenaars bij het vinden van ecologische oplossingen. Wereldwijd werken kunstenaars en wetenschappers samen. Anderzijds kan hergebruik van materialen in de kunst interessante werken opleveren. De kritiek is verpakt in aansprekende kunst, zonder dat de boodschap luidkeels uitgeschreeuwd wordt.
Het internationale gezelschap van kunstenaars levert bijna een tweede Arsenale op.
IDEA LABDe blaadjes dienen als zonnescherm en werken als plantenbladen: ze zetten zonlicht om in energie.

BIIL WOODROW (1948, GB)   ROCKSWARM 2001
Het beeld wil benadrukken hoezeer mensen en bijen elkaar nodig hebben om te overleven.

BIIL WOODROW ROCKSWARM 2001(detail)De 'bijen' zijn in bladgoud verpakt om zo de belangrijkheid van de bijen voor de natuur te onderstrepen.

CHRIS JORDAN (1963 USA) & HELENA S. EITELROUNDUP 2015
Eitel maakte 15 potloodtekeningen van bijen.
Jordan kopieerde deze tekeningen en maakte een mandala van 213.000 bijen.
Dit getal representeert de hoeveelheid giftige bestrijdingsmiddelen die de mens elke 20 minuten op planten en de grond spuit.


CHRIS JORDAN & REBECCA CLARKSILENT SPRING 2014
Clark maakte 28 tekeningen van vogels.
Jordan kopieerde de tekeningen en maakte dit werk waarop 183.000 vogels zijn afgebeeld.
Dit aantal komt overeen met het aantal vogels dat dagelijks in de VS sterft ten gevolge van pesticiden. 

LEYLA ALIYEVA  (1985, Azerbeiszjan)   LIFE 2014
Het kloppende hart staat centraal: de natuur vernieuwt zich voortdurend.

LEYLA ALIYEVA LIFE 2014
De bomen zijn verbonden met het hart. Zij zijn een absolute voorwaarde voor het leven op aarde.

UGINE RONDIONE (1964, Zwitserland)   SILENCE 2013
De olijfboom is afkomstig uit de geboortestreek van de ouders van de kunstenaar.
Het is een waarschuwing tegen de ontbossing.

LAURA FORD (1961, GB)  PENGUINS 2012
De dieren voelen zich ongemakkelijk in deze omgeving, ver van hun habitat.



STEPHANIE QUAYLE (1982, GB) JENGA 2015
Een installatie van spoorbielzen met terra cotta apen. ook deze dieren verliezen hun habitat door de invloed van de mensen.





SAYYORA MUIN (1977, UZBEKISTAN)
LISTEN TO THE SLIENCE OF THE LOST SEA 2011
De installatie laat de wanhoop zien van de mensen die leefden van en bij de opgedroogde Aral Zee.
KHALIL CHISTEE (1964, PAKISTAN)
ONE AFTER THE OTHER 2014
Ijzeren frames zijn behangen met plastic tassen. De boodschap is duidelijk.
MIRCEA CANTOR (1977, ROEMENIE) ROSACE 2007
De vorm is gebaseerd op het zuidelijke Roosvenster in de Notre Dame. Geen glas in lood, maar frisdrankblikjes gekocht in de buurt van de kathedraal in Parijs. 
PAUL HUXLEY (1938, GB)
WHERE DO WE COME FROM? WHERE ARE WE GOING 2015
De muurschilderingen zijn gebaseerd op statistieken die de veranderingen in het klimaat bijhouden.
JULIAN PERRY (1960, GB)  BENARCRE BIRCH 2015
Perry schildert de berken die van de klippen vallen die de kustlijn van Suffolk vallen.
De erosie is daarvan de schuld. 
NOEMIE GOUDAL (1984, FRANKRIJK)  ICEBERG 2012
Het is geen natuurfoto. Goudal bouwt in haar studio met eenvoudige middelen haar scenes op en fotografeert deze.
JOACCO OLIVIER (1972, NEDERLAND)  TURNING POINT 2004
Een proces van schilderen, fotograferen en overshcilderen, etc. maakt korte animatiefilmpjes.

LORIS CECCHINI (1969, Italie)  WATERBONES 2014
2000 stalen modules die overeenkomen met koraal suggereren de bouw van cellen.






No comments: