My Blog List

Wednesday, August 14, 2019

LESS IS MORE Voorlinden Wassenaar



In de jaren zestig was er het streven in de kunst om met weinig middelen kunst te maken: Minimal Art,  Zero en Arte Povera (dat gebruik maakte van afval e.d.). Nu grijpen kunstenaars weer terug naar een vorm van Minimal Art of naar het hergebruik van materialen. Nu vanuit de zorg voor de aarde.
DANIEL BUREN (1938, Fr) DE TRAVERS ET TROP GRAND  2013
Al vanaf 1965 werkt Buren met verticale strepen van 8,7 cm. Hij maakt de werken ter plekke rekening houdend met de ruimte. Hier heeft hij de hoogte van de wand als uitgangs punt genomen, Door het vierkant te kantelen, moet het ook de vloer gebruiken.
ANTONY GORMLEY (1950, VK)  MEMBRAME 1986
In al zijn beeldhouwwerk gaat hij uit van zijn eigen lichaam. Door zijn kennis van het Boeddhisme is in zijn werk altijd een interactie aanwezig tussen lichaam en ruimte.
voorgrond AI WEI WEI (1957, China) BOWS OF PEARLS 2006
Op het eerste gezicht lijken het twee reusachtige kommen rijst. Maar het is geen rijst, maar zoetwaterparels.
Hiermee wil hij ons aan het denken zetten: is rijst net zo veel waard als parels?
achtergrond: IMI KNOEBEL (1940, BRD) PRICELESS PEARL 2001
Op 4 aluminium panelen zijn acht vlakken te zien. Het werk past in zijn onderzoek naar vorm, kleur en materiaal.
XIAO YU(1965, China) TRANSLOCATION NO.17  2017
Een 10 m lange bamboestam is in het midden bewerkt. Yu heeft de vezelstroken van elkaar getrokken en tot een boog uitgerekt. Een eenvoudige ingreep met een wonderschoon effect.
LIZA LOU (1968,VS) CONTINUOUS MILE (WHITE) 2006-2008
In 2006 emigreerde Liza Lou naar Zuid-Afrika. Ze begon dat jaar een project dat bijna 10 jaar zou duren.
Samen met een groep Zoeloe-vrouwen werkte ze aan de serie Contiuous Mile. elk werk is een touw dat exact een Engelse mijl lang is (1609 m). Het touw bestaat uit een draad met 4.500.000 kraaltjes. Het ging haar naast het werk ook om de verhalen die loskomen tijdens het werken.
Detail.
STEVEN AALDERS (1959,NL) QUARTET 2012
Kleur is voor Aalders een onuitputtelijke bron. Om de werking van kleur goed te zien kiest hij voor de meest eenvoudige vorm. Hier lijkt het of de randen en het middenvlak verschillend van grootte zijn, terwijl ze alle gelijk zijn.
PASCALE MARTHINE TAYOU (1966, Kameroen) PLASTIC TREE C 2014
Takken steken uit de muur en er hangen 300 plastic zakken aan, alsof ze aangewaaid zijn.
Voor de kunstenaar staat het voor de vervuiling, maar ook zijn het tassen waarin vluchtelingen hun schamele bezit meesjouwen.
TONY CRAGG (1949, VK) SELF-PORTRAIT 1984
Op een stapel tijdschriften zien we een man. Het is een collage van allerlei plastic voorwerpen die de kunstenaar op straat aantrof.

No comments: