TARWEMIJT, SNEEUWEFFECT 1891 |
Met het geld dat hij ineens ging verdienen met zijn doeken liet hij de moestuin vervangen door een bloementuin en later kocht hij nog een stuk land dat hij liet omtoveren in een vijver met waterlelies en een Japanse brug.
DE WATERLELIE 1899 |
BLAUWE REGEN (z.j.) |
De vernieuwing die hij toepaste zorgde voor verwarring. De horizon ontbrak in zijn werken, waardoor het publiek anders moest leren kijken.
WATERLELIES 1916-1919 |
De oudste dochter bleef bij Monet wonen, nadat hij zijn beide vrouwen begraven had. Zij assisteerde hem bij zijn werk.
LA BARQUE A GIVERNY 1887 De blauwe engel (zoals de premier van frankrijk, Clemenceau, haar noemde) zit achterin de boot. |
Na een diepe depressie besloot Monet een groot werk te maken, Het moest een ovaal geheel worden van hoge doeken die de lelievijver moest verbeelden. De bedoeling was dat de toeschouwers zich zouden opgenomen worden in het werk.
Hij wilde friezen boven de werken hangen: langgerekte doeken die de blauwe regen lieten zien.
Het geheel moest een geschenk aan de Franse staat zijn.
Hij bleef tot zijn dood aan de doeken werken. Pas daarna kreeg het een plek in de Orangerie
bij de Tuilerieen. Niet in een maar in twee zalen en zonder de friezen met de Blauwe Regen.
Het publiek was niet enthousiast. Ze vonden het zeer decoratief en dat was met de Art Nouveau hopeloos ouderwets geworden.
Pas in de jaren vijftig kwam er een herwaardering van de Lelies, met name de Abstract Expressionisten uit New York zeiden zeer beïnvloed te zijn door Monet. Ze vonden hem een groter schilder dan Picasso.
Voorstudie WATERLELIES (z.j.) |
No comments:
Post a Comment