My Blog List

Monday, March 16, 2020

TRANEN VAN EROS - SURREALISTEN Centraal Museum Utrecht.




Voor het eerst toont het museum in een prachtige opstelling Moesman temidden van  internationale surrealisten die zich ook met zijn thema's bezighielden.

Het Surrealisme was meer dan een kunststroming, het is ook een geestestoestand. De bevrijding van de eigen geest was een absolute voorwaarde voor de collectieve bevrijding: een revolutie!
De drie pijlers waarop de revolutie op rustte waren liefde, poëzie en vrijheid.
Poëzie omvat alle kunstvormen, liefde omvat alle mogelijke soorten van liefde en seks: eros!
Eros is meer dan een inspiratie, het staat voor verlangen, dromen en schockeren.
Na WO1 neemt het burgerlijke en maatschappelijke leven de draad weer op, alsof er niets is veranderd. De surrealisten beogen de vernietiging van gezin, vaderland en godsdienst.
Markies de Sade en Freud waren hun inspiratiebronnen. Eros en Thanatos waren voor Freud twee onafscheidelijke goden: Liefde en Dood. De Sade inspireerde tot spel, sadisme  en travestie.
 Geen onderdrukte verlangens meer,  alles mocht en moest getoond worden.

(Collage)Foto's van Pierre Molinier (1900-1976)





MAN RAY -MONUMENT POUR DE SADE 1933
MAN RAY  IMAGINAIR PORTRAIT DE SADE (1938) 



DALI - BOEKOMSLAG

SALVADOR DALI  CANIBALISM IN AUTUMN 1936
DALI - DE SADE (ILLUSTRATION 1969)

DALI - DE SADE (ILLUSTRATION 1969)

Travestie was een geliefd onderwerp bij de surrealisten. De kunstenares Lucy Schwob (1894-1954)
veranderde als twenner haar naam in Claude Cahun. In 1930 schreef ze dat ze zichzelf niet mannelijk of vrouwelijk maar onzijdig beschouwde.

CLAUDE CAHUN - SELFPORTRAIT (THE DEVIL)

CLAUDE CAHUN I'M IN TRAINING ,DON'T KISS ME 1927

CLAUDE CAHUN SELFPORTRAIT 1929
CLAUDE CAHUN - COLLAGE

MAN RAY  RROSE SELAVY (MARCEL DUCHAMP (1921)

GILLIAN WEARING(1963) ME AS MADAME ET MONSIEUR DUCHAMP 2018
Gillian Wearing fotografeert zich geregeld als beroemde kunstenaars

GILLIAN WEARING - ME AS CLAUDE CAHUN 2018
performance
De vrouwelijke surrealisten zijn lang beschouwd als tweede rang. De laatste tijd krijgen zij de aandacht die ze verdienen. Een paar jaar geleden in Boymans, nu in Utrecht.


LEONOR FINI (1907-1996)FEMME ASSISE SUR UN HOMME NU 1942
Zij was een schoonheid die zich de bewondering van mannen en vrouwen liet aanleunen.
Haar leven was wars van regels, haar kunst neigt naar kitch.

LEONORA CARRINGTON (1917-2011)
SELF-PORTRAIT 1937/38

LEONORA CARRINGTON DOWN BELOW 1940


DOROTHEA TANNING (1910- 2012)
BIRTHDAY 1942
De vrouw kijkt niet blij. Voor haar kruipt een monster. En de vele deuren in de gang staan allemaal open.

DOROTHEA TANNING  NUE COUCHEE 1969/70

TOYEN (MARIE CERMINOVA)1902-1980
KRESBA 1932

TOYEN PYBRAC 1927
Illustratie voor een poëziebundel  vanPierre Louys

TOYEN PYBRAC 1927
Illustratie voor een poëziebundel  vanPierre Louys

Overige werken:

RENE MAGRITTE (1898- 1967)LA RACE BLANCHE 1937
JAKE EN DINOS CHAPMAN (1962 EN 1966
H.M.S. COCK- SHITTER 1997
HANS BELLMER (1902-1975, BRD)  POUPE
Deze beeldhouwer/fotograaf maakte surrealistische/sadistische beelden van zelfgemaakte poppenonderdelen.

HAN BELLMER / UNICA ZURN  
Unica Zurn is ingesnoerd door Bellmer en gefotografeerd.
We zien links haar ruggengraat. Ze ligt met opgetrokken benen



MIMI PARENT (1924-2005, CAN) MASCULINE/ FEMININ 1959

SARAH LUCAS(1962)  TITTI DORIS (2017)

VIVIANE SASSEN (1972) COLLAGE
VIVIANE SASSEN -COLLAGE 2
PAUL KOOIKER (1964)- DONKEY

No comments: