Het Roger Raveel Museum noemt zijn bijdrage aan de Biennale: De Hermetische Machine.
In de geëxposeerde werken is het anekdotische niet aanwezig. Het gaat om de ruimte en die is soms moeilijk te duiden. De kunstenaars geven een persoonlijke interpretatie en constructie en het is aan de kijker om als het ware de werken te ervaren als doorgeefluiken van betekenis en ervaring.
Op de bovenetage is werk van Raveel (1921-2013,B) te zien, met name uit zijn beginjaren. Zijn poes was een geliefd onderwerp
LILI DUJOURIE (1941, Belgie) is een van de kunstenaars die in de jaren 80 het kunstwerk ziet als autonoom gegeven. Ze gaat uit van het materiaal en bouwt daarmee haar werken op die een spanningsveld hebben tussen uitersten. De kijker moet zich actief inzetten om het werk te ervaren. Een goed voorbeeld is het werk hieronder. Het is opgebouwd uit 8 wanden, de vier naar buiten gekeerde zijn zwart geschilderd, de naar binnen gekeerde zijn roze. Alle 8 bestaan aan de binnenkant uit spiegels. Binnen die spiegelende vakken zijn kleurige fluwelen stukken gepropt. Om alle vier de inkijkjes te benutten moet de kijker om het werk heen lopen. Het is de enige manier om het geheel te overzien.
BETWEEN BLACK AND PINK 1986
Nu er meer aandacht is voor vrouwelijke kunstenaars is er veel waardering en belangstelling voor Lili Dujourie
No comments:
Post a Comment