My Blog List

Sunday, September 06, 2020

SCENES FROM THE ANTROPCENE Bonnefanten Museum Maastricht

Sinds 2014 maakt het Bonnefantenmuseum exposities vanuit de eigen collectie  rondom een bepaald thema. Nu zoemt de tentoonstelling in op de invloed van de mens op de natuur. Al in de oudheid was het streven van de mensheid om de natuur naar zijn hand te zetten gesignaleerd door de filosoof Protagoras. Hij stelde : De mens is de maat van alle dingen. De antwoorden die het geloof in goden etc. was niet meer genoeg. In de Bijbel verliest de mens het  paradijs door tegen het verbod in de appel te eten van de boom der kennis van goed en kwaad. In de 17e eeuw viek er een appel op het hoofd van Newton, die daardoor de wet van de zwaartekracht formuleerde. Het belang van de wetenschap werd groter dan dat van de religie. Nietszche verklaarde dat God dood was, oftewel geen waarde meer had voor het menselijk denken. Nu leven we in het tijdperk waarin de mens de natuur moet redden of met de natuur moet vergaan. Hoe dit thema in de werken naar voren komt, is een taak voor de kijker.                                                                        

DOMENICO DI MICHELINO (1417-1491, Italie) 
DE VERDRIJVING UIT HET PARADIJS (CA 1460)
EVELYN TAOCHENG WANG (1981, China, nu Amsterdam)
UNTITLED NO.1  2016
De kunstgeschiedenis leert dat de bakermat van de Europese beschaving in het oude Griekenland ligt.
Dit is niet waar. Daarom heeft de kunstenaar deze Griekse vaas geschilderd zonder de traditionele voorstellingen van goden of helden, maar met hedendaagse symbolen.


ZHENG GUAGU (1970, China) VISIONARY  2017
In dit werk zijn twee werken van Mantegna over elkaar gelegd:
De Parnassus(1497) en Triomf  van de Deugd (1502)


GRAYSON PERRY (1960, GB)
RECLINING ARTIST 2017
In deze houtsnede zien we de kunstenaar  in een pose die terug grijpt op de Odalisque van Ingres of op Manets Olympia. Die werken veroorzaakten nogal wat opreor door de uitdagende wijze waarop een naakte zelfbewuste vrouw was uitgebeeld. Hij gaat een stap verder.


LAURE PROUVOST(1978, Fr) WE WILL KEEP IT COOL (achter) en
COOLING SYSTEM 10 (FOR GLOBAL WARMING) 
 2019
De kustenaar houdt ervan verwarring te scheppen. Het wandkleed lijkt een archeologische attractie 
te tonen, maar dit lijkt in strijd met het vrouwenlichaam. De glazen borsten presenteren een koelsysteem.
Ze mixt dus vrolijk feminisme, opwarming van de aarde met vrouwelijk naakt.

L.A.RAEVEN (1971, NL) ANNELIES 2018
Annelies is een robot die uiterlijk een zusje is van de tweeling Liesbeth en Angelique
Ze huilt en vraagt om troost aan de kijker(s). De installatie gaat in op de volgende stap in de evolutie: de mens is niet alleen in staat om uiterlijk te verjongen, er komen ook robots waarmee men de eenzaamheid kan verdrijven.

L.A.RAEVEN VASTUM 2020
In een video die alleen te zien is door een kijkgat op kniehoogte zien we een meisje dat een zeldzame ziekte heeft, progeria (voortijdige veroudering). Er zijn 45 personen bekend die hieraan lijden. Op vroege leeftijd krijgen ze een gerimpelde huid en ouderdomskwalen als reuma. Het heeft geen effect op de hersenen, maar ze worden niet ouder dan 13 jaar.
De tweeling toont deze film om de huidige angst voor oud worden en aftakeling. Daarom hebben ze het meisje geplaatst in een laboratoriumachtige ruimte waarin proven met ratten worden gedaan.


 

No comments: