Ook he tMuseum van de Deinze en de Leiestreek (Mudel) doet mee aan de Biënnale. Het accent bij dit museum ligt op het interieur. In de oude(re) schilderkunst is het interieur vaak bedoeld als toonbeeld van rijkdom of afkomst. Veel opdrachtgevers vroegen schilders hen af te beelden temidden van hun rijkdom.
Nu is het interieur in de kunst niet meer het warme nest. Onze knusse woonvertrekken worden door indringers bedreigd. Ook wat zich achter gesloten luiken plaatsvond, is nu vaak niet meer prive. De sociale media dringen zich in onze levens en woningen. Ons gedrag verandert daardoor.
EMILE CLAUS (1849-1924, B)
PORTRAITDE MADAME CLAUS 1900
JAN SLUIJTERS (1881-1957, NL)
PORTRET VAN TONIA STIELTJES 1920
JAN VAN BEERS(1952-1927, B)
DE ONBESCHEIDENE Z.J.
In het werk van JOELLE DUBOIS (1990, B) staat de smart phone centraal. Zij ziet dit als een indringer in onze privacy. De naakten in haar werk zijn bereid om alles te doen om aan het verwachtingspatroon te voldoen. Niemand is gelukkig, angst en verlangen overheersen. De stijl is recht toe recht aan, de kleuren zijn vrolijk en zoet, maar de eenzaamheid overwint alles.
DAWN 2019
DUSK 2019
PUBLIC VIOLENCE ON WORLD STAR HIP HOP 2019
UNTITLED 2019
BENDT EYCKERMANS (1994, B) komt uit een kunstenaarsfamilie. Zijn werken beelden alledaagse taferelen uit met zijn vrienden in de hoofdrol. Toch zijn het geen portretten, hun persoonlijkheid doet er niet toe. Soms zie je invloed van Permeke in de bonkige figuren, soms Magritte in het surreële.
FLX 2016
HET GESPREK 2019
Een schilder heeft een vaste werkplaats nodig.
OLGA FEDEROVA (1980, Rusland) heeft zelfs geen vaste woonplaats. Ze pendelt tussen Moskou, Londen en Brussel. Voor haar was de ontdekking van digitale kunst een uitkomst. En een verrijking. Met 3D-software plaatst zij personages in virtuele interieurs en landschappen. Tegelijk confronteert ze ons met de oppervlakkigheid van de beeldschermcultuur. Haar werk tekent het absurde en leegte van onze manier van leven.
SWIMMING POOL 2017 lenticulaire print
BETWEEN TWO ISLANDS 2017 lenticulaire print
Het individu is een mier in de grote mierenhoop. Hij doet er alles aan om zich te profileren
in de hoop zo op te kunnen klimmen op de sociale ladder.
Dat is wat KRISTOF VAN HEESCHVELDE (1979, B) met zijn werk wil aantonen.
vaak is hij als personage aanwezig op zijn doeken, die hij het liefst onopgespannen toont.
OVERZICHT
FAKE4U 2016
No comments:
Post a Comment