KRIS MARTIN (1972, BE) is een conceptueel kunstenaar die in zijn werken bijna altijd reflecteert op leven en dood, maar dan wel met een flinke dosis humor. Hij is zo'n 20 jaar geleden begonnen en exposeert vooral in het buitenland. Nu is er voor het eerst een grote overzichtstentoonstelling in zijn geboortestad Gent . Martin eigent zich bestaande kunstwerken toe en geeft daar een flinke draai aan.
Veelal gebruikt hij alledaagse voorwerpen en voegt daar iets aan toe of laat iets weg, waardoor we op een andere manier kijken naar wat we dachten te kennen.
ANNUNCIATA 2016 Deze 17e eeuwse Madonna is omgeven door een stralenkrans van duivenpinnen. Dat lijkt de engelen af te schrikken. |
EVE AND ADAM 2017 De portretten zijn afkomstig van Van Eijcks "Lam Gods" Ze kijken nu niet naar elkaar en dus zijn gewoon : ' een vrouw en een man'. |
FUNNEL 2005 gemaakt van 22 karaat massief goud. Goud is het symbool van macht. Een omgekeerde trechter staat in de middeleeuwse kunst voor gekte en bedrog. (zie hieronder de keijsnijder van Bosch.) |
MANDI XLIV 2017 "Lukraak opgestelde slagbomen gaan lukraak omhoog en omlaag. Wat is er dat ons tegenhoudt en waarom?' |
MANDI XLIV 2017 Dit zwaard is vlijmscherp en zal in de strijd dood en verderf zaaien. Alleen is het te groot voor een mens en dus nutteloos. |
IDIOT 2005 (1494 pagina's) "Als een monnik kopieerde ik De Idioot van F.Dostojevski. Daarbij verving ik de naam van het hoofdpersonage Myshkin door Martin en werd zo zelf de idioot." |
I AM NOT AN IDIOT 2010 "Op een strand vond ik dertien keien met kwartsaders die letters vormen. Ze zijn gemaakt door de natuur die mij dicteert: Ik ben geen idioot." |
THE END 2006 "Wij zijn acteurs. Onze spiegelbeelden zijn onze toeschouwers. |
T.Y.F.F.S.H. 2009 " De droom van vliegen en meedrijven met de wind ligt in het museum gevangen." |
MISERERE 2016 Een stoere werfradio, gebruikt door schilders en metselaars. Meestal klinkt er luide muziek uit, nu klinkt bijna onhoorbaar het Miserere van Allegri. |
Onder de naam POETIC FAITH toont SMAK een deel van de vaste collectie. Er is veel te zien, maar weinig dat voor ons van waarde was.
MARIE CLOQUET(1976, België) is een tiental jaren geleden afgereisd naar Mauritanië. Ze maakte tal van foto's van het landschap bij de stad Nouadhibou. Daar dumpten de westerse rederijen hun afgedankte
tankers en vrachtschepen. De omgeving is daardoor aangetast en onherbergzaam geworden en toch overleven hier mensen. De foto's zijn de basis voor haar collages. Ze smeert grote stukken papier in met foto-emulsie en projecteert daar haar foto's op. Daarna gaat ze met waterverf en houtskool aan het werk. Het resultaat zijn verstilde landschappen die kaal zijn maar een mysterieuze sfeer oproepen.
BIRDE VANHEERSWIJNGHELS (1986, België) maakt houtskooltekeningen van gedroomde landschappen met beken, planten en vogels. Ze gebruikt polaroids om te kijken of ze niet iets mist in haar compositie. Haar werk wordt sensueel genoemd en zelfs erotisch. (?)
"Elke dag een nieuw idee." zei LEO COPERS(1947, België) eind jaren zestig. En daarmee sloot hij zich aan bij het uitdijende leger van de conceptuelen. Alleen liet hij het niet bij het idee, hij realiseerde wat hij had bedacht. Het vervaardigen was voor hem een essentieel deel van zijn kunstenaarschap. Aan titels doet hij niet, zodat iedereen zijn eigen invulling aan het werk kan geven.
No comments:
Post a Comment