My Blog List

Wednesday, January 18, 2023

WEGZEHR - NEO RAUCH in Drent Museum Assen


Het werk van NEO RAUCH (1960, BRD) stelt de toeschouwer voor raadsels. De beelden lijken realistisch. We zie mensen die druk doende zijn, maar waarmee is onduidelijk. De kleding en haardracht is jaren vijftig of negentiende eeuws. Soms zie je figuren terug op andere werken, soms zijn er symbolische voorwerpen, die een raadselachtige functie vervullen. 
De schilder maakt geen voorstudies. Hij begint kleurvlakken te schilderen en van daaruit vult hij het doek op met wat hij denkt dat past. Het is eigenlijk een soort collage-schilderen. er ontstaat geen surrealisme, meer een romantisch oproepen van een gevoel  of een verlangen naar voorbije tijden toen ieder deed wat hij moest doen op eigen kracht. Opvallend is het zeldzaam aanwezig zijn van vrouwen. We zien een tafereel in veelal een landelijke omgeving, waarin het voorkomen van mythische figuren of dieren gewoon is. De mens is niet bang. hij neemt het leven zoals het is.
In korte tijd zijn er in het oosten van Nederland verschillende exposities van zijn werk te zien (geweest).
De Fundatie in Zwolle en het Drents Museum  in Assen tonen nu zelfs tegelijkertijd werken van Rauch.
In Zwolle zijn werken van de laatste vier jaar te zien: 30 grote schilderijen. In Assen zijn voor het eerst zijn werken op papier te zien: groet werken in de Abdijkerk en kleiner werk op de eerste etage.
Inhoudelijk zijn er geen verschillen tussen de beelden op doek of papier, Het papier zuigt alleen de olieverf anders op dan canvas, waardoor de kleuren vlakker lijken. Het doet me denken aan de stripuitgaven van rond 1960. De overeenkomst met de 'doffere' kleuren en de wijze waarop de actie in de strips is afgebeeld, maakt dat ik ga denken dat dit de inspiratiebron is voor Rauch.

Beeld uit de strip De Man van Staal.


Werk van Rauch is onmiddellijk herkenbaar door de diepte, de verschillende perspectieven en de figuren die compleet in hun eigen 'werk' opgaan. Ieder kijkt ernstig en geconcentreerd.
De titels zijn niet echt uitleggerig. Rauch heeft een voorkeur voor ouderwetse Duitse woorden, zoals de titel van de expo in Assen. WEGZEHR gaat terug op het 19e eeuwse woord Wegzehrung, dat zoveel betekent als proviand voor  de reis.
 







De kleine werken zijn litho's, aquarellen, potlood of een mix.





 

No comments: