Christine Macel is de curator van de 57e Biennale. Zij heeft bewust gekozen voor een veelzijdig thema: Leve de Kunst. Niet zoals haar voorganger(s) zoemt zij in op een politiek of maatschappelijk thema en vraagt zij de kunstenaars daarop te reflecteren. Zij wil de veelzijdigheid en de vrijheid van expressie tonen. Ze heeft om toch enige lijn in het geheel te krijgen. De expositie ingedeeld in 9 paviljoens, die als hoofdstukken dienst doen in het geheel. Gelukkig heeft zij ook de kunst de ruimte gegeven, waardoor de werken meer tot hun recht komen dan vorige keren.
Voordat we de paviljoens gaan bekijken eerst het werk dat Swatch heeft laten maken voor hun podium in de Giardini. Ian Davenport (1966, GB) is beroemd om zijn levendige abstracte werken.
Hij stelt eerst een kleurenpalet vast, daarna een structuur en laat dan de techniek en het toeval toe in de wijze waarop hij zijn verticale strepen trekt: een samenspel tussen de veerkracht van de verf en de zwaartekracht.
GIARDINI COLOURFALL (2017) |
Detail |
John Latham (1921 Zambia -2006 GB) kreeg bekendheid als schilder. Later begon hij werken te maken met 'skoob'(=books). Hij vond daarmee aansluiting met de Fluxus beweging.
Geng Jianyi (1962, China) bewerkt o.a. boeken waarbij de tekst wegschilderd en er abstracte bladzijden van maakt.
YELENA & VIKTOR VOROBYEV THE ARTIST ASLEEP 1996 |
Ciprian Muresan (1977, Roemenië) is vooral bekend als tekenaar. Speciaal voor de Biennale heeft hij een aantal tekeningen gemaakt op grond van het werk van de schilder Giotto Eerder deed hij dat met het oeuvre van Holbein.
Andy Hope 1930 (1963, Duitsland) maakt voor zijn doeken gebruik van schilderijen die hij op de luizenmarkt koopt. Zijn beelden zien eruit als groot speelgoed. Hij ontleent zijn beelden aan comics, roddelbladen, etc. Hij doet het goed op de Amerikaanse kunstmarkt.
No comments:
Post a Comment