Boven is werk van Elvin Nabizade (1986, Georgie) te zien. Hij maakte een regenboog van circa 50 saz, een snaarinstrument dat in heel veel Arabische en Aziatische landen bespeeld wordt. Hij benadrukt hiermee dat kunst geen grenzen accepteert en mensen verbindt.
Op de begane grond is een multimedia -installatie te zien van de groep Hypnotica (Azerbeidjan).
Er leven veel volken naast elkaar in het land zonder dat dit tot problemen leidt. Op elk van de 20 monitors is een vertegenwoordiger van elk volk te zien die in zijn eigen taal een verhaal vertelt.
De teksten vloeien digitaal over de vloer en over de achterwand, waar een figuur deze allemaal in zich opneemt.
LITOUWEN koos Zilvinas Landzbergas (1979, Litouwen) uit voor hun paviljoen.
De installatie(s) hebben als titel :R.
Hij ziet deze letter als de meest betekenisvolle van het alfabet. Hij werkt veel met bomen, echte of getekende. Hij wil zo de natuur confronteren met de witte ruimtes waarin kunst vaak getoond wordt.
R is voor het een landschap, een filosofie en een figuur.
ANDORRA heeft haar paviljoen in een oude kerkzaal. Eve Ariza (1973, Frankrijk) is een keramiste. Zij verzet zich in haar werk tegen de Blabla, de nietszeggende taal die onze overconsumptie aanprijst. Haar installatie MURMURI bestaat uit een enorm aantal schalen die allemaal verschillen in vorm, kleur en klank. Ze lijken een beetje op monden en spreken volgens de maker een universele taal, een zacht gemurmel dat wij allemaal begrijpen.
De oudste deelnemer is Sylvester Mubayi (1942, Zimbabwe). Hij is de eerste in Afrika die van stenen beelden maken zijn beroep maakte. In 1969 kreeg hij internationale erkenning door het winnen van de Oppenheimer prijs voor beeldhouwen. Zijn beelden zijn herkenbaar door het samengaan van ruw en gepolijste vlakken, de mythe of mystiek die uit de beelden spreekt en de liefde voor het leven.
WAR VICTIM 2017 |
SNAIL CROSSING RIVER 2017 |
De serie Snail Crossing River is ontstaan door de actuele vluchtelingenstroom. De kinderen die zich vastgrijpen aan de slakkenhuizen zijn wezen die wanhopig een betere toekomst zoeken.
ISIDINGO -QUEST FOR BELONGING (2017) Wanneer je geen werk kan vinden in je eigen land en je niet welkom bent in andere landen (Zuid Afrika ), waar is dan je thuis? |
EXODUS PERCEPTION (2017) |
Detail dat de scheiding toont tussen kern en onzekerheid. De cirkel is opgebouwd uit duizenden kleinere cirkels. |
van flauwe grappen als Cubaanse computers en mobieltjes van hout,
verzamelingen van prullaria
en heel mooie foto's van Rene Pena (1957, Cuba)
MONGOLIE ook een nieuwkomer in Venetie. Oorlog speelt een grote rol in het werk.
A Migration to the Eternal Paradise laat zien dat Mongolie vrede en geen strijd wilt.
I AM A BIRD
Kalasjnikovs zijn sierlijke flamingo's geworden.
ABEL BAROSSO |
Meira Marrero & José Ángel Toirac |
Twee foto's Links is onderin een figuur in een badhuis te zien |
A Migration to the Eternal Paradise laat zien dat Mongolie vrede en geen strijd wilt.
I AM A BIRD
Kalasjnikovs zijn sierlijke flamingo's geworden.
No comments:
Post a Comment