My Blog List

Thursday, April 14, 2022

AQUAVIT -DE CACAOFABRIEK HELMOND


De oude Cacaofabriek bij het station van Helmond is omgetoverd tot een prachtig cultuurgebouw met o.a. een ruime expositieruimte met prima daglicht. Daar is nu een tentoonstelling te zien met aquarellen.
Iedereen heeft wel eens op school of thuis met waterverf gewerkt en weet hoe lastig het is om wat je wilt uitbeelden mislukt doordat het papier bobbelt, de kleuren dooreenlopen, etc.
Er zijn kunstenaars die ver van aquarelleren blijven en er zijn er die het juist een fantastisch middel vinden  om mee te werken. Juist het onberekenbare vinden zij een uitdaging.

PAUL FAASSEN (1967) begon met aquarelleren na zo'n twintig jaar illustraties maken in opdracht.
Hij wilde in een vorm werken die ruimte laat voor spontane  ontdekkingen en toevalstreffers.
Voor de tentoonstelling heeft hij een zwerm vogels gemaakt.






MARIA ROOSEN (1957) is bekend van haar glaswerken. Aquarellen maakt zij voor haar ontwerpen, maar ook autonoom. Ze ziet een overeenkomst tussen glasblazen en met water verven: het vloeibare materiaal groeit van binnenuit. Ze blijft het fascinerend vinden hoe de intense kleuren, de transparantie en het vloeiende materiaal op elkaar inwerken.

SHELTER  2019

NAN GROOT ANTINK (1954) kwam op het idee om met water te werken door de wieren in de kanalen van Venetië. Ze begon een reeks aquarellen te maken geïnspireerd door de vormen van de wieren. Het was voor het eerst dat ze de techniek gebruikte. Terug in haar atelier is zij gaan experimenteren. Ze liet het water en de (pigment)verf hun gang bij met een klein beetje bijsturen.

STUDIES VAN LEVEN IN DE LAGUNE I 2002

STUDIES VAN LEVEN N DE LAGUNE III 2002


CAREN VAN HEERWAARDEN (1961) werkt graag met aquarelverf, omdat het alles te maken heeft met lef en loslaten. Ze werkt vooral figuratief en maakt collages van afzonderlijke delen. Ook deze groep paarden zijn opgebouwd uit stukken aquarel, hier en daar aangevuld met context of houtskool.

DE GROEP 2020


NOUR- EDDINE JARRAM (1956, Marokko) is door toeval aan het aquarellen gegaan, doordat hij zijn atelier kwijt raakte en thuis moest gaan werken. Naast zijn schilderijen blijven aquarellen een vast onderdeel van zijn oeuvre. In Marokko maakte hij werken over de jongeren die zoeken naar een balans tussen traditie en moderniteit, daarna wilde hij de werkelijkheid van de vluchtelingenproblematiek tonen.
De serie kreeg de naam EN PLEIN SOLEIL 2018

A TRIBUTE TO THE DEAD

THE WAIT



No comments: