Hieronder krijgen sommige beeldhouwers die in het depot te zien zijn meer aandacht, simpelweg omdat hun werk ons zeer aanspreekt.
Joost Barbiers (1949 -2015) zoekt de essentie van de vorm. Hij doet lang over een werk omdat hij het wilde inzien en begrijpen. Daarmee bedoelde hij dat hij in het blok marmer, steen of hout het beeld wilde zien waar de steen 'om vraagt' en begrijpen op welke manier zijn idee vorm moet krijgen.
CAMERA OBSCURA 2008 graniet. Het lijkt een zwerfsteen op een sokkel. Wie beter kijkt, ziet dat de steen in tweeën is gezaagd. Aan beide zijden zit een kijkgat, wie daardoor kijkt, ziet een bassin water dat de kijker weerspiegelt maar dan ondersteboven zoals in een camera obscura. |
Unitas in Diversitate (Eenheid in Diversiteit). Dit is het thema dat op veel van zijn werken van toepassing is: Vrouw-Man, Kracht -Verlangen, Droom- Ondergang; in zijn beelden zie je beide tegelijk.
TOSCANE 1998 Dit fragment van een hoofd staat voor de filosofen die de eenheid in verscheidenheid uitwerken. |
ICARUS 2003 We zien de kracht, de roekeloosheid en de jeugd in de rug. |
De zoon genoot van de vlucht, kwam te dicht bij de zon en viel...
Voor haar beelden gebruikt Eveline van Duyl (1957) allerlei materialen, vergankelijk naast onvergankelijk. Er zit humor in haar werk. Naast sculpturen maakt ze ook foto's en films.
Voor haar beelden gebruikt Eveline van Duyl (1957) allerlei materialen, vergankelijk naast onvergankelijk. Er zit humor in haar werk. Naast sculpturen maakt ze ook foto's en films.
ANGELINA 2007 epoxy met lak |
TORS HONEYPIE 2007 gips, acryl en suiker(spuitwerk) |
TORS QUATRE MAINS 2011 gips en kunstofnagels |
DE GEBOORTE VAN DE FILOSOFIE 2011 fibrill Bij het opgroeien verliezen we de kijk van een kind. De verwondering en de nieuwsgierigheid naar het onbekende verdwijnt. Jeroen Meijs (1963) probeert in zijn werk die blik weer op te roepen, hij wil ons verder laten kijken dan we gewoon zijn. Ironie is daarbij een sterk middel, want het doorbreekt gangbare denkpatronen. |
AWAKENING 2005 hout, enorm groot |
No comments:
Post a Comment