KRONA UDEN, museum voor religieuze kunst.
CONSTANT INTERIEUR VAN DE WILLIBORDKERK 1944 |
Voor Cobra maakte Constant traditioneel werk.
CONSTANT ULTIMA CENA 1979 Na Cobra kreeg zijn toekomstvisie alle aandacht. Daarna keerde hij terug naar figuratief en religieus. |
BELVEDERE HEERENVEEN
Hans Landsaat (1935) laat zich inspireren door zijn reizen, maar ook door de literatuur.
De tentoonstelling heet VANWEGE SIBALD, naar de schrijver die hem tot onderstaande werken dreef. Naast elk werk staat een citaat. Vaak is dat ook de titel.
GRINDBANK AAN ZEE 2020 |
HET BEELD VAN EEN DOOR EEN WANDELAAR DOORKRUISTE, AL BIJNA VERGETEN LANDSCHAP 2020 |
IL RE LOVOVICO MET EEN ZEER KLEINE DAME IN VENETIE 2019 |
Zijn hoofdthema is:' de dramatiek en schoonheid die verborgen gaan in verval en versterven.
SCHOONHEID VAN VERSTERVEN bestaat uit zwart-wit foto's van verdroogde bloemen.
Milly Betten (1964) heeft afscheid genomen van de horizon en het perspectief. Ze werkt vanuit een grid,
dat ze met potlood op het doek zet. Dan volgt een eindeloos gummen en veranderen. Als de compositie klaar is begint het schilderen laag voor laag. Naast abstract werk maakt ze op eenzelfde manier een visie
op een onderwerp, bijvoorbeeld Ameland (nu aangekocht door Museum Belvedere)
DRAAGVLAK olie op doek 2021 |
Ze maakt stillevens op een hyperrealistische manier, zodat het foto's lijken, ook door de prachtige belichting.
Onder de naam FALSE FLAT presenteert museum Bonnefanten Maastricht nieuw werk van ?Nederlandse kunstenaars.
Hadassah Emmerich (1974) heeft een nieuwe werkwijze ontwikkeld die leidt tot prachtige kleuren en vormen die verwijzen naar het vrouwelijk lichaam. Ze bouwt de schilderijen op gebruik makend van al eerder gebruikte vormen en van collagetechnieken. Er zit altijd een opbouw in van onder naar boven.
Soms zijn lichaamsdelen herkenbaar, soms zijn ze afgeleid van dijen, kuiten. In de laatste beelden zien we ook attributen zoals lipstick en gekleurde nagels.
Hij is schilder, beeldhouwer en fotograaf. Zijn werk en leven ziet hij als een voortdurende pelgrimstocht
naar de immateriële kern van de mens." Veranderingen komen niet van buiten maar van binnen."
Fons Haagmans (1948) heeft zijn stempel gedrukt op de ontwikkeling van de Nederlandse schilderkunst.
Hij brak door met abstracte schilderijen met motieven of cijfers.
GROOT DOEK MET CIJFERS 1987 |
No comments:
Post a Comment