My Blog List

Friday, April 22, 2022

Het Depot: GERRIT OFFRINGA, GERARD LENTINK & GEORGE BELZER


Het mensbeeld fascineert Gerrit Offringa (1943-2019). Hij zoekt naar beelden die de kijker confronteert met de kwetsbaarheid van het lichaam en de invloed van emoties. De beelden zijn allegorisch : ze zijn ontstaan uit de verbeelding en roepen gevoelens op. Er zit pijn en schoonheid in.


DOORS OF PERCEPTION 2005
glas, hout en epoxyhars


SPARE IN TROUBLE, STRANGE IN FRIGHT  1997
hout, baksteen, gips

VINGERWIJZING 1997
hout, metaal


AWARE AND NO FUNDAMENTAL GRIP 2003
                                                                           glas
                                                                            
                                                                           
ZEUS EN DANAE (z.j.)
kunststof
Danae was een prinses die door haar vader gevangen werd gezet, omdat ze zo verleidelijk was.
Zeus kwam als gouden regen door het tralievenster binnen en bevruchtte haar.
De bevruchting geeft Offringa weer door Danae volledig af te beelden als gouden regen.


Gerhard Lentink (1956) woont en werkt in Dordrecht. Zijn werken zijn vaak momentaal, altijd gericht op het menselijk lichaam. Zijn favoriete materiaal is hout. Vooraf maakt hij heel preciese werktekeningen.
De laatste tijd laat hij alleen de constructie zien, het oog maakt het beeld af.

MADONNA DER DAGEN 2010
hout, multiplex, staal en lakwerk
Dit beeld is bijna 4 meter hoog. Er zitten 370 blauw geverfde kamertjes in 'bewoond' door kunstenaars, componisten en heiligen. 

VOLANS 1986
hout polychromie
De voeten van 2 meter lijken van een reus te zijn. Aan de beweging is te zien dat hij opstijgt.
Sommigen associƫren dit met de hemelvaart, anderen zien er een tweedeling in tussen aards leven en de eeuwigheid.

SAPPHO 2012
hout
Sappho was een dichteres op het eiland Lesbos. Er is een gedicht van haar overgeleverd.
Haar jurk is opgebouwd uit de regels van dit gedicht. Teksten als bouwstenen gebruikt Lentink vaker.



Een beeldhouwer met humor is George Belzer (1937-2014). 

HEMDJE 2014
aluminium



          CORSELET. 1983
                                      messing


 Liefst twaalf jaar werkte hij aan zijn vruchtbare keuken. Elke goed pot heeft een hals, een buik en een voet. Dat bracht hem ertoe keukengerei te voorzien van vrouwelijke elementen. Want de vrouw staat voor hem symbool voor vruchtbaarheid en leven.


DE VRUCHTBARE KEUKEN 1995- 2007




VISPAN DOLFIJN 2004
koper

 

OERSOEPPAN 2004
koper





IJDELTUIT & ALTIJD GEVULDE PAN 1995
aluminium