My Blog List

Thursday, July 29, 2021

PAPER ART 2021 in CODA Apeldoorn juni 2021


Coda heeft een traditie opgebouwd met een (twee)jaarlijks overzicht van Paper Art. 
De kunstenaars die te zien zijn laten zien hoe veelzijdig het materiaal is.
Hierboven en hieronder zijn miniatuurmaskers te zien van JUNIOR FRITZ JACQUET (1979, FR).
Hij gebruikt origamitechnieken om zijn werken te maken, dus er komt geen schaar aan te pas; het is een kwestie van vouwen en duwen. De maskers zijn gemaakt van w.c.rollen.De meeste heeft hij een kleurtje gegeven met lak en pigmenten.







JOHAN DE WIT (1960, BE) LES PLEURANTS

Papier is een ideaal materiaal door de eenvoud en de mogelijkheden om er spontaan mee te werken.
Zo zag De Wit in gebogen melkpakken treurende mensjes. Dat herinnerde hem aan het praalgraf van Filips de Stoute in Dijon, gemaakt door Claus Sluter. Van albast maakte hij 37 beeldjes bij het praalgraf die de rouwende familie (les  pleurants) voorstellen. Dus staan er nu in de expositie 37 treurende melkpakken .

MANUELA GRANZIOL(1973,CH) IGNOSI
         
 Naast papier gebruikt Granziol geprinte foto's om haar beelden mee te maken (inclusief de sokkel).
Dit beeld stelt de halfgodin Ignosi voor. Haar taak was de kennis te bewaren. Ze mocht die niet delen met de mensen. Ze besloot zwanger te worden om zo alles wat ze geleerd had door te geven aan haar kinderen.
De andere goden zagen daar een bedreiging in, want door kennis zou de mens machtiger worden. Ze werd onthoofd (het hoofd ligt naast haar zwangere buik). Haar ongeboren tweeling bezaten al een deel van hun moeders wetenswaardigheden.
OKSANA BERGEN(1979, RU) ALIVE

Door haar tweejarig verblijf in China leerde ze de vele mogelijkheden van papier kennen.
Om de worsteling van iemand om aan de druk van sociale verplichtingen te verbeelden maakte ze twee cirkels van gerecycled papier. De structuur bouwde z top met strak opgerolde papierrollen die ze verlijmden. Tijdens het droogproces zorgt de spanning in het werk ervoor dat het papier probeert los te komen. Het platte werk wordt daardoor een ruimtelijk beeld.

MATTHEW SHLIAN (1980,USA) Z.T
Papieringenieur noemt Shlian zichzelf. Met die benaming benadrukt hij de precisie waarmee te werk gaat.
Het papier vouwt hij in geometrische patronen. In samenspraak met wetenschappers zoekt hij steeds nieuwe manieren en structuren. Tijdens het precieze werk blijft er ruimte voor dynamiek en spontaniteit.


CHARLES YOUNG (1990,SCO)PAPER HOLM ISLAND

Tijdens zijn opleiding tot architect begon hij met aquarelpapier modellen te bouwen.
Vanaf 2014 maakt hij elke dag een model. Na 300 stuks dacht hij de techniek goed onder de knie te hebben. Na een paar maanden besloot hij verder te gaan met bouwen. Sindsdien maakt hij elke dag een model en bouwt daarmee  steden en eilanden op.


FRITS VAN AGTEN (1957,NL) RODE KOLONIE
Van Agten maakt pulp van gebruikt papier en kneedt daar zijn beelden van. Laag voor laag verlijmd en gebaseerd op biologische of aardse vormen en bijpassende pigmenten ontstaan monumentale werken zoals deze Rode Kolonie. De titel verwijst naar de bouwwerken van termieten. Tegelijkertijd lijkt het een rotswand door erosie aangetast.

LIEZETTE GERRITS (1971, NL) TRANSITIE 1 2020
Gefascineerd door de licht/donker werking op de werken van Rembrandt en Vermeer
kwam Gerrits tot een procedure die tot deze mysterieuze werken leidt. Ze knipt en vouwt tot ze het beeld heeft.De gebogen hoeken zorgen voor de schaduwwerking en het bovenste papier dient als projectiescherm. Haar dochter heeft voor dit werk model gestaan, gezeten.

BERT MULDER (1955,NL) 5 HAZEN
Mulder maakt van gaas de vorm die hij zoekt, vervolgens geeft hij deze een schil van papier-maché.
De toplaag is van krantenpapier waar alle foto's en koppen zijn uitgeknipt. De kleine letters die overblijven doen denken aan een vacht.

ZAIDA OENEMA (1980,NL) FIELDS
Oenema heeft haar stiel gevonden. Zij maakt reliëfs van geknipt en gekleurd papier,
soms zelfs met brandgaten. Inspiratie haalt ze uit de natuur en haar eigen omgeving.
Het werk vraagt opperste concentratie en dat geeft haar innerlijke rust en een betere waarneming.
Fields doet denken aan hoog gras dat beweegt door de wind.


MARION EICHMANN  (1974, DE) WASSCHEREI
Ze wil de werkelijkheid zo dicht mogelijk bereiken. Daarom houdt ze de maten aan van wat ze gaat vormgeven. Gekleurd karton en een schaar en een goede (werk)tekening is alles wat ze nodig heeft om
de illusie van ruimte en reliëf op te roepen.


ANKON MITRA (1982,IN) ELEMENT A AND C TOGETHER
In de hal van het museum hangt een groot sculptuur van gevouwen papier naar geometrische vormen uit de natuur. Op de foto zie je twee van de gebruikte vormen. Net als veel origami-kunstenaars is hij ervan overtuigd dat de kosmos en eiwitstructuren opgebouwd zijn uit gevouwen elementen.
Het werk dat speciaal voor deze expositie is gemaakt verbeeldt de stromende energie in de kosmos.

STUDIO KIBARDIN (1974, RUS) PAPER CHAIR
De ontwerper Vidam Kibardin werkt uitsluitend met gerecycled materiaal.
Hij ontwierp o.a. de Paper Furniture Collection. Alle stoelen zijn gemaakt van papier en karton.

KAREN PERRY RIOJA (1982,MX) Z.T.
De basis van al haar werk zijn puzzelstukjes, Voor haar zijn die fragmenten van informatie.Door ze met elkaar te verbinden ontstaan bijzondere vormen. Als ze de 'pixels gesorteerd heeft , begint ze deze met elkaar te verbinden, terwijl ze bezig is, ziet ze de vorm geleidelijk voor zich en weet ze hoe ze zal afwerken met metallic of chroom emailleer of grafiet.

ZIMOUN (1977, CH)  MUSIC TOWER
Zijn werken zijn geluidsinstallaties opgebouwd uit onbewerkte materialen als kartonnen dozen, kabels, motoren, ventilatoren en stokjes. In de toren heeft elke doos een of meer trommelstokjes aan draadjes van verschillende lengte hangen. Motoren en ventilatoren brengen de stokjes in beweging en er klinkt een bijna religieus ritme.


JOSEFIEN ALKEMA (1970, NL) Z.T.
Oude tekeningen worden op elkaar geplakt en dan versneden.
Zo ontstaan er een soort jaarringen. 

No comments: