My Blog List

Saturday, April 08, 2023

ALS DE DOOD een thema-expo in Belvedere Heerenveen.

Voor ons steeds meer het beste museum in Nederland. Een ideaal gebouw met een rustige indeling en kunst(enaars) die je zelden elders ziet.  Het museum wisselt overzichten van werk van kunstenaars (vaak Friezen) met thema-tentoonstellingen. 

Nu dus De Dood. Het is natuurlijk een thema dat al aan gin de kunst voorkomt. Het is een mooie, afwisselende opstelling geworden die allerlei emoties aanspreken.

Er is ook een bundel verschenen waarin de werken zijn afgebeeld en teksten van dichters en schrijvers. Een blijvende herinnering waarin ieder vaak zal bladeren.

SJOERD JANSEN SARG 1985 conte, inkt, typen

ALLIE VAN ALTENA  (1952) ANTIBODIES 2021 
houtskool, pastel, inkt


FRANK DE GEETERE (1895-1968)
CHANTS de MALADOR


ALBERT OOST(1968 OVERWINNING 1993 olieverf


FRED LANDSMAN (1941) Z.T. 1991 pastel



ALINE ERAS (1980) Z.T. 2018/19 potlood op steen





 
AAT VELDHOEN (1934-2018)
CAMBODJA 1980 olieverf

AAT VERHOOG (1933)
HUMUS 1960 olieverf

ANNE VAN AS (1959)
COLD FEET olieverf

JAN VAN HERWIJNEN (1889- 1965)
DODENPORTRETTEN 1947 olieverf

EDGAR FERNHOUT (1912-1974)
SCHEDEL 1935 olieverf

ANDRE DE JONG (1945)
Uit DE SCHOONHEID VAN VERSTERVEN  2020 foto





OLPHAERT DEN OTTER (1959)
AARDE (uit serie Elementen) 2009 ei-tempera



In een andere zaal is een selectie te zien uit de eigen collectie van Belvedere. 
Ons spraken vooral  deze werken aan:
SJOERD DE VRIES (1941 -2020) had heel wat te stellen met zijn demonen. Hij woonde enkele malen in een verpleeghuis. Alhoewel hij enkele jaren op de Minerva-Academie in Groningen zat, beschouwt men hem als een autodidact. Hij woonde in een zolderkamer en verdiende de kost als huisschilder. Door armoe
gedreven ontwikkelde hij een geheel eigen manier van werken. Hij kraste een tekening in karton of kaften en kleurde ze in en bewerkte de werken met de hitte van een strijkijzer.

ZELFPORTRET 1987

DE DEELEN 2022

BOOM 1994

DE WEEKLAAGSTER 2007

JAN SNIJDER (1960) heeft ook een eigen techniek. Hij schildert de stille natuur in Friesland en op de Waddeneilanden. Een eenvoudige opzet van een landschap of zee aanzicht in waterverf voorziet hij van bijna abstracte elementen die uitlopen in de ondergrond, waardoor het herkenbare een mythische lading krijgt. Bij exposities zorgt hij voor geschilderde wanden die passen bij de werken.

STRANTJOCHT 2005






No comments: