Voor ons steeds meer het beste museum in Nederland. Een ideaal gebouw met een rustige indeling en kunst(enaars) die je zelden elders ziet. Het museum wisselt overzichten van werk van kunstenaars (vaak Friezen) met thema-tentoonstellingen.
Nu dus De Dood. Het is natuurlijk een thema dat al aan gin de kunst voorkomt. Het is een mooie, afwisselende opstelling geworden die allerlei emoties aanspreken.
Er is ook een bundel verschenen waarin de werken zijn afgebeeld en teksten van dichters en schrijvers. Een blijvende herinnering waarin ieder vaak zal bladeren.
 |
SJOERD JANSEN SARG 1985 conte, inkt, typen |
 |
ALLIE VAN ALTENA (1952) ANTIBODIES 2021 houtskool, pastel, inkt |
 |
FRANK DE GEETERE (1895-1968) CHANTS de MALADOR |
 |
ALBERT OOST(1968 OVERWINNING 1993 olieverf |
 |
FRED LANDSMAN (1941) Z.T. 1991 pastel |
 |
ALINE ERAS (1980) Z.T. 2018/19 potlood op steen |
 |
AAT VELDHOEN (1934-2018) CAMBODJA 1980 olieverf |
 |
AAT VERHOOG (1933) HUMUS 1960 olieverf |
 |
ANNE VAN AS (1959) COLD FEET olieverf |
 |
JAN VAN HERWIJNEN (1889- 1965) DODENPORTRETTEN 1947 olieverf |
 |
EDGAR FERNHOUT (1912-1974) SCHEDEL 1935 olieverf |
 |
ANDRE DE JONG (1945) Uit DE SCHOONHEID VAN VERSTERVEN 2020 foto |

|
OLPHAERT DEN OTTER (1959) AARDE (uit serie Elementen) 2009 ei-tempera
|
In een andere zaal is een selectie te zien uit de eigen collectie van Belvedere.
Ons spraken vooral deze werken aan:
SJOERD DE VRIES (1941 -2020) had heel wat te stellen met zijn demonen. Hij woonde enkele malen in een verpleeghuis. Alhoewel hij enkele jaren op de Minerva-Academie in Groningen zat, beschouwt men hem als een autodidact. Hij woonde in een zolderkamer en verdiende de kost als huisschilder. Door armoe
gedreven ontwikkelde hij een geheel eigen manier van werken. Hij kraste een tekening in karton of kaften en kleurde ze in en bewerkte de werken met de hitte van een strijkijzer.
 |
ZELFPORTRET 1987 |
 |
DE DEELEN 2022 |
 |
BOOM 1994 |
 |
DE WEEKLAAGSTER 2007 |
JAN SNIJDER (1960) heeft ook een eigen techniek. Hij schildert de stille natuur in Friesland en op de Waddeneilanden. Een eenvoudige opzet van een landschap of zee aanzicht in waterverf voorziet hij van bijna abstracte elementen die uitlopen in de ondergrond, waardoor het herkenbare een mythische lading krijgt. Bij exposities zorgt hij voor geschilderde wanden die passen bij de werken.
 |
STRANTJOCHT 2005 |
No comments:
Post a Comment