My Blog List

Monday, April 17, 2023

METAMORPHOSIS - PATRICIA PICCININI Kunsthal Rotterdam

 

De titel van deze rondreizende tentoonstelling is ontleend aan de schrijver Ovidius (43 v.Chr. - 17 n.Chr). Deze romaanse schrijver schreef de Memorphosis waarin hij verhalen uit de Griekse en Romeinse mythen en sagen bewerkte met de nadruk op de verandering van mensen in dieren en planten: Narcissus werd een bloem, Daphne een laurierboom, Artemis een hert enz, enz.

Patricia Piccinini (1965, geboren in Sierra Leone, groeide op in Australië, waar ze nog steeds woont en werkt ) brak zo'n 15 jaar geleden door in de kunstwereld met haar 'hibryde' beelden, kruisingen tussen mens en dier. De beelden zijn heel realistisch, soms monsterlijk, soms aandoenlijk. Ze werkt al 10 jaar met dezelfde mensen om haar fantasieën vorm te geven. Tussen idee en beeld zit een lange tijd van schetsen, modellen en bewerken. Haar materiaal is vooral silicone en mensenhaar.

In deze tijd lijkt haar werk meer een verwijzing naar wat de wetenschap mogelijk maakt op digitaal gebied en op medisch gebied. Zelf reflecteert ze op de grote overeenkomsten tussen het DNA van vele diersoorten en de mens. En op de bewijzen dat zo goed als al wat leeft gevoelens en begrip en geheugen heeft. Zo bezien is haar werk en installaties geen pretpark of stripfiguurtjes in 3D. Ze laat zien dat ook als er nieuwe levensvormen ontstaan de genegenheid en de zorg voor elkaar altijd aanwezig is.

THE BOND 2016
Een zelfportret met ??

De kunstenaar in THE FIELD 2015-2016
3000 planten staan dichtbij. Hun witte kleur verwijst naar een plant die geen zonlicht nodig heeft om te 
groeien. Ze voeden zich met sporen die 
paddenstoelen met elkaar verbinden. In plaats van bloemen groeien er fallussen, eierstokken en organen uit de stengels.

THE WELCOME GUEST 2011
Een meisje ontmoet op haar bed een pauw en een monster dat scherpe klauwen heeft als vingers en tenen.
Het is niet duidelijk of het wezen haar aanvalt of groet. Het meisje is niet bang, ze lacht hem toe.


THE COMFORTER 2010
Een meisje heeft een vreemd gedrocht in haar armen. Ze vertroetelt het wezen dat menselijk lijkt door de roze huid en de babyvoetjes. Maar het lichaam lijkt skeletloos te zijn.
Het meisje is overdekt met donkere haren. Ook zij is een vreemd wezen en toch menselijk, zeker als je ziet hoe ze met het hulpeloze kleintje koestert.

PRONE 2011
De titel verwijst naar de poging van de baby om omhoog te komen. De baby lijkt verminkt in zijn gezicht. Als de de oren zien, snappen we dat we met een kruising tussen mens en vleermuis zien. Eng of lief?



THE STRENGHT OF ONE ARM 2009
Een jongen doet een acrobatische toer op de rug van een geit.
Hij is een kruising tussen een mens en een zeehond, gezien de mond en het ene been

OFFSPRING 2005
In een tent gemaakt van een kinderwagen staat dit wezentje, een nakomeling.

TEENAGE METAMORPHOSIS 2017
Het is alsof het meisje een metamorfose ondergaat van mens naar varken.Vanuit haar rug groeit het varken.Haar blik toont onbegrip. Ze ligt op een badlaken, met een transistorradio en een boek.
Ze is geen klein meisje, ze was aan het lezen in het boek Metamorphosis van Ovidius.
Is het wel onbegrip die we in haar gezicht en houding zien of is het gelaten ondergaan wat je net las?


EAGLE EGG MEN 2018
De eieren van de adelaar hebben hun eeuwenoude vorm verloren door her gebruik van DDT in de landbouw. De prooien van de adelaar hebben het binnengekregen door inademen of eten.
Deze mannen hebben de eieren omringd met hun eigen vel. De mannen oefenen een taak uit die typisch vrouwelijk is: zorg dragen voor het aanstaande leven.

SANCTUARY 2018
Liefde, steun zoeken bij elkaar, knuffelen is van alle leeftijden, ook bij primaten.




KINDRED 2018
Dit beeld geeft prachtig aan wat Piccinini probeert te bereiken met haar beelden.
We leven in een tijd waarin de wereld dreigt onder te gaan door de mens, terwijl de wetenschap en de technologie steeds meer ontdekt en mogelijk maakt. De mens ziet niet in dat al het leven met elkaar te maken heeft en elkaar nodig heeft. Er is verwantschap tussen de orang-oetanmoeder en de menselijke baby op haar rug.


BOOTFLOWER 2015
Deze plant is 100% hybride. De bloem lijkt van een vleesetende plant, de stam(of knol) lijkt op een peer en op de rug van een vrouw, die haar eieren gelegd heeft.



THE YOUNG FAMILY 2002

THE COUPLE 2018
De man ligt slapend tegen de vrouw. Zij heeft hem in haar armen en streelt zijn gezicht.
Zij kijkt naar boven, alsof ze overdenkt hoe het verder moet. 



FRIENDS 2015 grafiet

SELF PORTRAIT 2015 grafiet


TWELVE EGGS AT REST 2018
De kolibrie komt regelmatig voor in haar werk.
Hier liggen 12 kolibrie-eieren in een nest als tanden in een mond.




THE BREEDING ROOM 2000
3 sporenvideo 6 min 
We zien delen van een lichaam, dat in en uit ademt.
Het is niet duidelijk te zien welke lichaamsdelen we zien.
Dit is het meest vreemde ademhalende deel. Uit een gat inde huid gaat een slank orgaan omhoog  en omlaag.





ATLAS 2012
Het wezen heeft een onbestemde vorm. de naam ATLAS zou kunnen verwijzen naar de halfgod die als goddelijke straf de wereld moest dragen. Dan zou het twee wezens zijn waarbij de een de ander draagt.
Het is vlees dat groeit uit de metalen potten kan uitgroeien tot een nieuw wezen. Zoals de medische wetenschap al organen kan laten groeien die de plaats van een ziek orgaan kan innemen.

PATRICIA PICCININI' s  kunst is vrouwelijk door het werken met thema's als zorg, reproductie, gelijkheid en het scheppen van leven(veel baby's) in biologische randgebieden. Door de wezens worden we geconfronteerd met vragen over wie wij zijn en over de mogelijkheden om leven te scheppen buiten het moederlijk lichaam en hoe we met elkaar omgaan. Dat is een missie die bij klunst hoort. 

No comments: