In 2000 was de eerste Lustwarande, een beeldententoonstelling in een 18e eeuws park, het best bewaarde Barokke sterrenbos van Nederland. Nu is de 10e daar en is de expositie een van de belangrijke internationale buitententoonstellingen in Nederland. Uitzinnig zijn de werken niet echt, al gaan de combinaties van materialen en de plaatsing in de natuur soms aardig in die richting.
Morgan Courtois (1988, Fr) beperkt zich , net als vele andere jonge kunstenaars, niet tot een praktijk. Keramiek, design, sculptuur, textiel, fotografie en botanie zijn gebieden die hij onderzoekt en waarin hij werkt. In de Warande lijkt hij terug te grijpen op de geschiedenis van het park, toen de dames hier flaneerden in hun fraaie kleren. De uit hars gemaakte bustes zijn voorzien van sjaals en hoeden en takjes, blaadjes en vruchten uit het park. Een vriend heeft model gestaan voor de dames.
De sokkels zijn van hout en gips. Alle materialen kunnen door zon en regen aangetast worden. Een effect dat hij doelbewust heeft ingebouwd.
|
SPRING FIGURE 2019 |
|
SPRING FIGURE 2 2019 |
|
SPRING FIGURE 3 2019 |
Sara Lucas (1962, GB) staat bekend om haar eigenzinnige werk dat vaak humoristisch is met een duidelijke seksuele ondertoon. Op de vorige Biennale Venetië waren o.a. onderlijven te zien waarin de lichaamsopeningen voorzien waren van sigaretten. In 2013 maakte ze twee grote courgettes. Door de beelden de namen
KEVIN & FLORIAN te geven, moet je ze wel zien als falussymbolen. Tegelijkertijd verwijzen ze naar de typische Britse mannensport waarbij het gaat om het kweken van de grootste groenten.
|
KEVIN 2013 brons en FLORIAN 2013 beton |
Justin Matherly (1972, VS) laat zich inspireren door de Europese filosofie en de Grieks-romeinse mythologie. Hij combineert in zijn beelden klassieke beeldhouwkunst met medische instrumenten.
Zijn hoofdthema is de Griekse god Asclepius. Deze god kon mensen genezen en zelfs uit de dood doen oprijzen. Zoals klassieke beelden incompleet of gehavend zijn overgeleverd. Zo brengt hij bewust imperfecties aan in zijn betonnen beelden. Deze gehavende leeuwenkop steunt op stalen loopkrukken. De leeuw is het symbool van overwonnen kracht (maar wel op krukken).
|
COST OF LIVING 2013 beton en staal |
Claudia Comte (1983, CH) heeft in Berlijn een dubbel atelier. Een voor haar schilderijen en een voor het beeldhouwen. Haar werk lijkt geïnspireerd te zijn door de modernisten als Moore en Brancusi en tegelijkertijd door Amerikaanse cartoons. Haar beelden maakt ze in hout. Tegenwoordig scant ze deze en laat ze de vormen uit marmer snijden.
|
THE BIG MARBLE BUNPTY GRUMPY 2019 MARMER |
|
DETAIL |
Filip Vervaet (1973, BE) wil de relatie tussen mens en natuur centraal stellen in zijn werk. Daarbij speelt in de vormgeving glas een belangrijke rol. Afhankelijk vanwaar je staat, kijk je als toeschouwer naar binnen of naar buiten. De zilveren boom is nu een door de mens uit de natuur in het interieur terecht gekomen. De vaas op een sokkel is een soort mengvorm van Japanse, Egyptische en Congolese bewaarpotten. De huidige vorm maakt het tot een kunstvoorwerp, ontdaan van de oorspronkelijke functie. Perfect werk.
|
SETTING 2019 betonnen plaat en 4 gelamineerde en gekleurde glasplaten. |
Bettina Pousttchi (1971, BRD) is fotograaf en beelden kunstenaar. Ze werkt voornamelijk met alledaagse voorwerpen uit de stedelijke omgeving. Er zit voor haar altijd een commentaar in op de omgang van de stedelingen met hun omgeving. Speciaal voor de Warande heeft ze drie beelden gemaakt van metalen buizen die om bomen staan om deze te beschermen. Hier zijn ze twee aan twee in elkaar gedraaid, waardoor ze elegante dansers lijken.
|
MARLENE I, II & III 2019 metaal |
Nicholas Hlobo(1975, ZA) reageert in zijn kunst op de toestand in zijn vaderland na de apartheid. Hij hoort tot de Xhosa- stam die erg aan tradities hangt. Daardoor wordt hij vanwege zijn homo-zijn
als verwerpelijk gezien. Toch geeft hij zijn werken nog steeds titels afkomstig uit de taal van de Xhosa. De titel betekent
kolonie. De koperen leidingen slingeren zich om de boom heen en eindigen in een soort bloem of zaadknobbel. Hoe dit beeld een kolonie voorstelt, mag ieder zelf invullen.
|
ISITHANGA 2019 koper |
Nina Canell (1979, SE) werkt graag met materialen die langzaam veranderen en daardoor tijdelijk zijn. Cementzand en water, kauwgom en beton of materialen te combineren met verwarming of elektriciteit. Iets wat in het materiaal verborgen zit zichtbaar maken, dat is haar drijfveer.
Ook haar bijdrage laat iets zien wat we normaal nooit zien. Het beeld toont een cochlea oftewel het slakkenhuis. Dit orgaantje zet geluidsgolven die het oor binnenkomen om in elektrische zenuwsignalen waardoor wij horen.
|
OCTIC PIT 2019 Mengsel van basalt, beton en pigment. |
Sven 't Jolle (1966, Bel) woont sinds kort in Australië. Daar vielen hem de zelfgemaakte mailboxen op die in de dunbevolkte gebieden bij kruispunten staan, zodat de postbesteller niet onnodig veel moet omrijden. Ze zijn van goedkoop materiaal gemaakt, b.v. melkbussen, olietonnen, etc en voorzien van een opening. Soms zijn ze met afvalmateriaal tot figuren gemaakt. Speciaal voor de Warande heeft hij een aantal boze brievenbussen gemaakt. Ze zijn boos, de digitale communicatie-middelen zouden hen overbodig kunnen maken, maar de financiële crisis heeft de arme boeren nog armer gemaakt en daartegen protesteren deze werken:
OUT OF TOUCH (boze brievenbussen) 2019.
Hadrien Gerenton (1987, Fr) wil met zijn beelden geen nabootsingen maken. Hij houdt ervan droomachtige taferelen te bouwen die enerzijds humoristisch zijn en anderzijds mogelijkheden oppert van bestaan. Een groep meterslange varanen, vleesetende hagadissen, hebben zich verzameld om twee poelen en kijken dreigend naar de voorbijgangers. Ze zijn met halsbanden aan de bomen gebonden en kunnen dus geen kwaad, behalve met hungevorkte tong.
|
LES DETECTIVES SAUVAGES 2019 staal, cement, schuim |
Eric Sidner (1985, VS) maakt beelden en schilderijen van allerlei materialen en in heel diverse afmetingen. In de Warande staan 5 beelden van hard kunsthars die teruggaan op een eerder beeld dat van zacht silicone was gemaakt. Ze zijn uitgevoerd in roze en wit. Ze lijken zowel op weekdieren als op exotisch fruit, maar de kunstenaar noemt ze 5 HEADS (2019).
No comments:
Post a Comment