My Blog List

Tuesday, July 23, 2019

THE RETURN - LUC TUYMANS De Pont Tilburg

In 1995 had Tuymans zijn eerste expo in Nederland bij De Pont. Nu bij het afscheid van Driessen die vanaf het begin directeur van De Pont was, is hij terug met 50 werken van 1975 tot nu. Die erste werken zijn niet allemaal interessant. Je ziet  de schilder experimenteren met vorm, kleur en stijl.

De latere werken gingen vaak over geweld, hoewel dat niet expliciet zichtbaar was. De voorstellingen zijn ontleed aan foto's die hij haat uit tijdschriften, kranten en van het internet. Door de compositie en de onscherpe tekening en het zuinige kleurgebruik stoten de werken af en tegelijkertijd willen je hersens begrijpen wat ze zien.Maar de geheimzinnigheid blijft.

De eerste keer dat ik werk van Tuymans zag, was ik overdonderd door het mysterie en de mist die over alle voorstellingen lijkt te hangen. Nu kijk ik kritischer en zie ik hoe sterke doeken naast minder geslaagde hangen. Zijn portretten halen het niet bij die van Dumas, wat mij betreft.

Bijschrift toevoegen



CORSO  2015

EASTER 2006

STUDIO

SLIDE 2



THE GREEN

MWANA KITOKO 2000

THE WORSHIPPER 2004

ILLEGITIMATE VI 1997
 Het blijft een van de fascinerend werken die De Pont heeft van Anish Kapoor :

No comments: