My Blog List

Wednesday, December 06, 2017

ART WEEKEND AMSTERDAM

Het laatste weekend van november is voor de galerieen, musea, Rijksacademie, De Ateliers en (kunst)instellingen het moment om extra uit te pakken. Er zijn openingen, open huizen, gesprekken, rondleidingen, workshops en performances.
Het is te veel om allemaal te bezoeken, ook al heb je drie(!) dagen de tijd. Een keuze:



Galerie Slewe: Steven Aalders  -In Search of Red, Yellow and Blue.

Theo van Doesburg ontwierp een huis voor zichzelf in Meudon, vlak bij Parijs. Hij heeft het niet af kunnen maken en er eigenlijk niet gewoond. Zijn weduwe wel, tot haar dood. Daarna is het in bezit van de Nederlandse staat gekomen op  voorwaarde dat het als gastatelier zou dienen voor kunstenaars van diverse disciplines.
Deze zomer mocht Steven Aalders(1959) er verblijven. Hij besloot zich te verdiepen in de ideeën die Van Doesburg had over schilderkunst en architectuur. Na de studie is Aalders aan het werk gegaan. Hij is gewend om zichzelf beperkingen op te  leggen bij het maken van zijn werk. Nu kwamen de 'regels' uit de geschriften van Van Doesburg. Het geeft een nieuwe richting aan het oeuvre van Steven Aalders.
De werken gehoorzamen aan de gulden snede en zijn gemaakt van de standaardkleuren. Het grijs is ontstaan door vermenging van de drie kleuren.

Steven vond in de tuin van het huis een witte kubus. De muur erachter was wit, waardoor de kubus wegviel.
Uit de papieren bleek dat Van Doesburg de muur blauw wilde. Aalders realiseerde het voornemen in de galerie.
Ertegenover werken die Mondriaans aandoen, maar ook deze eerbiedigen de gulden snede. De zwarte verf is weer ontstaan door een vermenging van rood, geel en blauw.





Grimm : Daniel Richter - Music for Orgies

Voor de derde maal toont de galerie nieuw werk van de Duitse schilder Daniel Richter (1962).
De kunstenaar is een nieuwe weg ingeslagen. Werkte hij aanvankelijk abstract met zoveel mogelijk verf en kleuren. Later richtte hij zich meer op het weergeven van 'vertellingen'. Maar ook dat werd een automatisme, hij wist al wat hij ging maken en daartegen kwam hij in verzet. Nu is er een mengvorm. Er zijn delen van mensen en voorwerpen te zien, maar het is onduidelijk welk verband er is. Het gaat vooral over de dynamiek opgeroepen door de kleur en de enscenering.

De werken zijn nog ongetiteld. "De verf is nog nat."




Upstream Gallery:  Marc Bijl -Zeitgeist

Mark Bijl (1970) legt de vinger op de huidige tijd, waarin de grenzen tussen feit en fictie langzaam verdwijnen. Daar ageert hij tegen door foto's uit de actualiteit te nemen, zoals van aanslagen in Brussel en rellen in Chicago te overdekken met verf en daarop kreten te zetten die iets zeggen over wat er onder de verf zit.



Daarnaast is er een Fake Manifest dat de
selfiesrage te grazen neemt.

Bijl gebruikt voor het eerst industrieel poeder coating dat direct op het aluminium wordt gebrand.

Daarnaast zijn er nieuwe lichtwerken van hem te zien, die aansluiten bij vorige werken.



No comments: