My Blog List

Monday, August 17, 2020

CRUX KOBE + VOELKER (+ Seidel+ Schade) DE FUNDATIE ZWOLLE


De Fundatie toont graag werk van schilders die zijn opgeleid in Leipzig. Deze keer een viertal dat op verschillende tijden en bij verschillende professoren de Hochschule bezocht.
Ze hebben niet alleen hun opleiding gemeen, ook zijn er raakvlakken in hun werk, zoals het afwezig zijn van de mens, de architectuur en het spel met verschillende verdwijnpunten. Toch zijn er grote verschillen en hebben ze hun eigen thematiek en techniek .


MARTIN KOBE (1973)
De werken van deze schilder zijn direct herkenbaar. Ze zijn perfect en glad geverfd in heldere kleuren.We herkennen strakke delen van gebouwen die vreemd  zweven in de ruimte.  We herkennen trappen, balkons, ramen, muren en vloeren. Alleen lijken ze los van elkaar in een soort luchtledige ruimte te zweven. Daardoor kijken we anders naar de voorstellingen. Het is alsof de architectuur in een fase verkeert tussen vast en vloeibaar.


OHNE TITEL  2010 120x130 cm Acryl
De kijklijn loopt van links voor het gebouw in. De tweede kijklijn die naar de lagere gelegen etage loopt van rechtsvoor. De derde kijkt van midden onder naar de lucht 

PERISPHERE  2013  220x390 acryl
Het lijken flarden van gebouwen met een luchtspiegeling en een reflectie in water (?) 
De titel verwijst naar de modernistische stijl waarin de wereldtentoonstelling was opgebouwd in New York 1939.


OHNE TITEL 2015 50x80 acryl
Het lijkt een collage van gebouwen. Vreemd is dat de ondergrond vloeibaar lijkt en andere gebouwen weerspiegelt.
OHNE TITEL  2016 80x290 acryl
De strakke lijnen suggereren een enorme diepte. Deruiten rechts zweven vlak voor de muren.
En ook links zweven delen los van elkaar.
OHNE TITEL 2017 100x80 acryl
Dit is duidelijk een collage. Een spel van architectuur elementen.
Linksonder zien we abstract deel dat lijkt op wat we bij David Schnell zagen in Assen
(zie vorig bericht).


TRAIL II 2019 90x140 acryl

 

MIRJAM VOLKER (1977)
We zien huizen, hutten, bouwsels die er als krotten uitzien en door de natuur zijn overwoekerd.
Er lijkt een strijd gestreden te zijn tussen natuur en beschaving. Is dit een nieuw soort romantiek of een somber beeld van de toekomst?

ZYKLOP 2012 260x200 acryl
Het lijkt dat in de nacht een groot licht op de hut en de takken vallen.
Dit koude licht geeft de achtergrond een lichte kleur.
De boomhut heeft een dak dat op palen rust, maar de begroeiing heeft de vloer in bezit genomen.
Raadselachtig is het felle tegenlicht dat vanuit een tweede ruimte ons tegemoet schijnt.

UNTIEFE 2013 270x360 houtskool
Het lijkt erop of een boot gestrand is om een hoop boomtakken. Alleen de brug is overgebleven.
Een ladder verwijst naar mensen die mogelijk een stellage hebben gebouwd om de brug te stutten.
Er zijn doeken gespannen of tegen het wrak aangewaaid. De kooltekening is haarscherp. 

NACHTSCHATTEN 2014 122 x 92 houtskool
Wat opvalt is de schaduwen op het witte vlak links van de molen.
Het is alsof er een stuk papier is opgehangen om de schaduwbeelden te vangen.



WACHE 2016 80x110 acryl


BRUCH 2017 120x150 acryl

WARTE 2017 130x100 acryl

ABZWEIG 2019 210x160 acryl












No comments: