My Blog List

Saturday, July 13, 2024

RE-BELLE Maria Roosen in Grote Kerk Breda

De Grote Kerk Breda toont met enige regelmaat kunst of fotografie.
Deze keer is Maria Roosen gevraagd om een selectie uit haar werk te tonen.
Ze heeft haar keuze gemaakt op grond van de ruimtes in de kerk.




WIDOW 1 2017
Ze heeft naast haar glaswerk, textiel en aquarellen ook beelden aan haar oeuvre toegevoegd.
Ze gebruikt wilgenstammen en beschildert deze met prachtige kleuren.

 
FRUITS OF LOVE 2017
Boven de graftomben van de Nassaus heeft ze zeven
boomladders neergezet die gebruikt werden bij het plukken van fruit.
Tussen de ladders hangen slingers van fruit, afwisselend fruit van glas en
echte citroenen en appels. Deze zijn geschrompeld en beschimmeld.
Op den duur zullen ze neervallen op de lakens.


SHELTER 2 2021
Voor een klooster maakte ze deze eenpersoons kapel.
Je kunt erin schuilen en mediteren. 
De buitenkant is met vuur bewerkt, de binnenkant is gevernist.
Het klooster heet naar Sint Agatha, een heilige martelaar:
haar borsten zijn afgesneden. Op afbeeldingen staat ze bijna altijd
met een schaal waarop haar borsten liggen.
Hier zie je ze aan de binnenkant.
TURN MAGDALENA 2021
In de overlevering woonde Magdalena als kluizenaar in een grot in Zuid Frankrijk.
                   Op afbeeldingen zie je haar naakt met enorm lang haar. De kleuren zijn wat meer 
                   ingetogen en hangen als dikke bossen haar langs haar lijf. Bovenop het beeld is
                   een object van zilvergespoten glas. Een aureool?


ROOSENKRANS 1997
                      Natuurlijk is de titel een woordspeling. De vorm van een rozenkrans is een aantal keren                         door haar gebruikt. Ze werkt graag in series (zie de beelden hierboven). De blauwe kleur
      verwijst naar Maria. De krans is verbonden met het altaar gewijd aan een echtpaar.

WALL 2017
Ze heeft een aantal blokken of straatstenen van glas laten maken
door glasblazers in Tsjechiƫ, die al haar glaswerk blazen.
Ze wil hiermee tonen dat glas vele kleuren kan hebben.

No comments: