Carel de Nerée (1880 -1909) was een verschijning in het Den Haag van rond 1900.
Hij leerde voor diplomaat, toegelaten door zijn adellijke naam, en werkte kortstondig
in de administratie van consulaten e.d. Hij vond het werk saai en geestdodend.
Als uitlaatklep ging hij tekenen.
De 20e eeuw was nog maar nauwelijks begonnen of de tuberculosepandemie
sloeg toe. Ook Carel had het goed te pakken. Bezoeken aan sanatoria hebben niets geholpen.
![]() |
ZELFPORTRET AAN ZEE (1899?) gemaakt tijdens zijn werk op een dossierblad. |
Zijn moeder was een vooraanstaand (textiel)kunstenaar.
Wellicht heeft hij van haar tekenles gehad, want er is geen bewijs dat hij een kunstopleiding heeft gevolgd.
![]() |
Het ontwerp voor dit wandkleed is gemaakt door Carel. Het borduurwerk is gedaan door zijn moeder |
![]() |
Ook dit werk is zo tot stand gebracht. Dit fragment toont zijn voorkeur voor het Symbolisme. |
![]() |
PORTRETSTUDIE MET GEFRONSTE WENKBRAUWEN 1901 Het gezicht kan vrouwelijk of mannelijk zijn. Dat is wat hij wil: androgyne personages. |
![]() |
PORTRETSTUDIE (LUISA CASATI) De indringende opgen zijn kenmerkend voor zijn tekeningen. |
![]() | ||
FAUNESSE 1905
|
![]() |
GEÏDEALISEERD PORTRET 1901 |
![]() |
DE PRIESTER Een portret van Henri van Booven met wie Carel jarenlang samenleefde. Hij noemt hem de priester omdat hij de schoonheid preekte in de romans die hij besprak. |
No comments:
Post a Comment